Za kilka tygodni pierwsi pasażerowie będą podróżowali wagonami po wykonanej modernizacji przez poznańską fabrykę H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. PKP Intercity powiększa flotę wygodnych wagonów, przeznaczonych do jazdy z prędkością 200 km/h. Spółka należy do Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP S.A.)
• PKP Intercity zamówiło w poznańskiej fabryce modernizację 32 wagonów
• W sześciu z nich, oprócz przedziałów dla osób z niepełnosprawnościami, będą także dostępne przewijaki dla dzieci
• Unowocześnione wagony są przystosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h
– Polska kolej dynamicznie się rozwija. W pierwszym półroczu tego roku z usług PKP Intercity skorzystało 40,4 miliona pasażerów, co stanowi absolutny rekord. Tak duża liczba pasażerów byłaby niemożliwa bez tworzenia nowych połączeń, a te z kolei wymagają nowego taboru. Nowy tabor stał się dostępny dzięki funduszom, w tym pochodzącym z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) – podkreślił podczas briefingu prasowego Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.
Kontrakt z H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. obejmuje modernizację 26-przedziałowych wagonów typu Z1B drugiej klasy oraz 6 wagonów przedziałowych typu Z1B PRM, przystosowanych do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Za kilka tygodni pierwsze z nich trafią do ruchu, jako wzmocnienie już kursujących składów. Obecnie kończy się proces homologacji wagonów.
– Ta inicjatywa, której wczesne etapy konstrukcyjne miałem przyjemność obserwować, osiągnęła obecnie fazę finalną, czego dowodem są prezentowane dziś wagony, ze świetną estetyką i wysoką jakością wykonania – powiedział Wiceminister Aktywów Państwowych Robert Kropiwnicki. – Należy również zaznaczyć, że około 90% komponentów użytych do produkcji tych wagonów pochodzi od polskich dostawców, co stanowi znakomity wynik. Kontynuacja tego trendu jest niezwykle ważna dla zapewnienia maksymalnych korzyści polskiemu biznesowi i wspierania tradycyjnej gospodarności regionu Wielkopolski.
Inwestycja realizowana przez spółkę z Grupy ARP jest dowodem na to, że przemysł kolejowy odbudowuje swoją pozycje w polskiej gospodarce.
– Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. wraz z FPS Cegielski z dumą prezentuje jak realizować w praktyce zastosowanie idei local content na znaczącą skalę. Jestem głęboko przekonany, że w nadchodzących latach przekroczymy kwotę 5 miliardów złotych w zakresie obrotu związanego z pracami remontowymi oraz produkcją nowego taboru – podkreślił Prezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Bartłomiej Babuśka. – Mamy do czynienia z wydarzeniami historycznymi – uczestniczymy obecnie w największych zamówieniach taborowych w historii Polski – dodał Bartłomiej Babuśka.
Z chwilą odbioru wagony typu Z1B oraz Z1B PRM będą elastycznie wzmacniać pociągi o najwyższej frekwencji. Nowe wagony Z1B zostaną docelowo skierowane do obsługi połączeń na trasach:
• Warszawa – Łódź,
• Łódź – Gdynia – Kołobrzeg,
• Warszawa – Zakopane.
Pasażerowie docenią nie tylko odnowione, ergonomiczne fotele, ale także nowe udogodnienia jak: gniazdka 230V i USB, indywidualne oświetlenie, klimatyzację i Wi-Fi, automatyczne drzwi, wyciszone wnętrza sprzyjające komfortowej podróży.
Szczególne znaczenie dla projektu mają wagony typu Z1B PRM, w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wyposażono je również w przewijaki dla dzieci, co odpowiada na potrzeby rodzin podróżujących koleją.
H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. obecnie modernizuje i produkuje wagony dla PKP Intercity na łączną kwotę 4,9 mld zł. Jednym z najważniejszych zamówień złożonych w poznańskiej fabryce jest budowa 300 fabrycznie nowych wagonów.
Pierwszymi z nich pasażerowie będą podróżowali w 2026 roku. PKP Intercity ma zakontraktowane z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł.
Źródło: ARP S.A.