Warszawska Kolej Dojazdowa zyska nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym

Orzech

Poprawa bezpieczeństwa i niezawodności infrastruktury oraz usprawnienie zarządzania ruchem kolejowym to główne korzyści z nowej inwestycji kolejowej w ramach KPO. 16 września podpisano umowę z wykonawcą na realizację przedsięwzięcia pn. „Przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku Podkowa Leśna Główna - Warszawa Śródmieście WKD”. W uroczystości uczestniczył wiceminister Jan Szyszko.

– Za wielkimi kwotami, tak jak jest w tym przypadku, gdzie dofinansowanie wynosi 30 mln zł, kryje się zwiększenie częstotliwości połączeń, poprawienie bezpieczeństwa i wygody dojazdu do Warszawy. Mówi to więcej niż sama kwota wsparcia dla WKD, która jest podstawowym środkiem komunikacji dla mieszkańców z powiatów na zachód od stolicy – powiedział wiceminister Jan Szyszko.

Projekt zakłada:

rewitalizację 25 km linii kolejowej,

wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym,

interację i automatyzację sterowania – włączenie posterunku Warszawa Reduta Ordona do systemu zdalnego sterowania z Lokalnym Centrum Sterowania (LCS) Komorów.

Wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym na trwałe i nowoczesne elementy ograniczy awarie i zakłócenia. Dzięki integracji systemu z LCS Komorów i centralizacji sterowania będzie lepsza organizacja i koordynacja przejazdów. Nastąpi również optymalizacja kosztów utrzymania systemu transportowego. Nowoczesne technologie są mniej awaryjne i łatwiejsze w eksploatacji, co obniża koszty obsługi i wydłuża trwałość infrastruktury.

Podróże Warszawską Koleją Dojazdową pełnią ważną rolę w codziennym życiu mieszkańców powiatów grodziskiego i pruszkowskiego, którzy dojeżdżają do pracy, szkół i uczelni. Każda rozbudowa i modernizacja WKD pozwala pasażerom na bardziej komfortowy, sprawny i szybszy dojazd do stolicy.

Wartość całkowita inwestycji to prawie 46,8 mln zł, z czego 30 mln zł jest dofinansowane z KPO.

WKD efektywnie korzysta z KPO

To kolejna inwestycja dofinansowana z KPO, która zrewolucjonizuje warunki realizacji przewozów kolejowych WKD pomiędzy Podkową Leśną i Warszawą. Pierwsza to rewitalizacja nawierzchni drogi kolejowej. Łącznie w ramach KPO na obydwa projekty spółka uzyska co najmniej 55 mln zł.

Kolej przyspiesza przy wsparciu Krajowego Planu Odbudowy

Na projekty kolejowe z KPO przeznaczymy ponad 17 mld zł. Pieniądze te zainwestujemy w modernizację i rewitalizację linii kolejowych, instalację nowoczesnych systemów sterowania ruchem i poprawę bezpieczeństwa. Dofinansujemy również zakup zeroemisyjnego taboru oraz infrastruktury intermodalnej, która nie tylko odciąża drogi i obniża koszty transportu, ale również zmniejsza emisję spalin.

Źródło: MFiPR