Kładka Św. Antoniego po remoncie

We Wrocławiu obserwuje się intensywną działalność związaną z kładkami!

AB/

Przetarg na budowę przeprawy w okolicach ujścia rzeki Widawy do Odry spotkał się z dużym zainteresowaniem. Do konkursu przystąpiło dziesięciu wykonawców, a planowana kładka będzie miała ponad 40 metrów długości. Prace mają być zakończone w 2025 roku.

Nowa kładka nad rzeką Widawą stanowić będzie kontynuację planowanej Odrzańskiej Trasy Rowerowej – Via Regia. Połączy ona Wrocław z wsią Paniowice w gminie Oborniki Śląskie, ułatwiając mieszkańcom dostęp do popularnego kąpieliska Kopalnia.

W tym miejscu powstanie kładka nad Widawą

Kładka będzie dostępna dla pieszych i rowerzystów, przyczyniając się do rozwoju turystycznego tego obszaru. Jej szerokość wyniesie 3 metry, a długość ponad 40 metrów. Wybrany wykonawca będzie odpowiedzialny za opracowanie projektów wykonawczych oraz budowę kładki i dojazdów o łącznej długości około 100 metrów – poinformował Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Projekt jest współfinansowany z Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska (2021-2027).

Mieszkańcy Wrocławia chcą także połączenia Wzgórza Partyzantów z Podwalem poprzez budowę kładki nad miejską fosą. Miałaby ona stanowić wygodne połączenie dla pieszych i rowerzystów, skracając drogę między osiedlami a popularnym miejscem rekreacji.

Biuro projektowe Asecon zostało wybrane do przygotowania koncepcji kładki prowadzącej na Wzgórze Partyzantów. Ich zadaniem jest stworzenie dwóch wariantów koncepcji, różniących się m.in. formą architektoniczną i materiałami konstrukcyjnymi. Projekt będzie musiał zostać zatwierdzony przez wojewódzkiego konserwatora zabytków i ma być gotowy w ciągu pięciu miesięcy od podpisania umowy.

Budowa kładki nad fosą jest częścią miejskiej strategii rowerowej, realizowanej do 2030 roku. Dodatkowo władze miasta starają się o dofinansowanie projektu z regionalnego programu Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska na lata 2021-2027.

Warto również wspomnieć o rewitalizacji Bastionu Sakwowego, który odzyskuje swój dawny blask.

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu zakończył odbudowę kładki nad fosą przy ulicy Św. Antoniego. Drewniany mostek, będący zabytkiem, ponownie połączył Promenadę Staromiejską z ulicą Podwale. Przeprawa była zamknięta od czerwca 2022 roku z powodu uszkodzenia przez konar. Miasto planuje również budowę kolejnych kładek nad fosą w przyszłości.

Odbudowana kładka jest wierną repliką poprzedniej, wykonaną z litego drewna liściastego. Pierwszy raz została odbudowana po wojennych zniszczeniach w 1948 roku. Cały proces kosztował ponad 2,5 miliona złotych. Obecnie we Wrocławiu działa 41 kładek pieszo-rowerowych i 113 mostów, a planowana jest budowa kolejnych nad fosą w okolicy Wzgórza Partyzantów i Mostu Sikorskiego.

Odbudowa kładki wymagała od nas kompleksowego przygotowania i zaawansowanych prac specjalistycznych, począwszy od obniżenia poziomu wody w fosie poprzez wybudowanie tymczasowej grobli, na której postawiono potężny dźwig. W ramach tych prac wykonano nowe, solidne fundamenty, gwarantujące trwałość konstrukcji przez wiele lat. Drewniana konstrukcja została starannie odtworzona – podkreśla Tomasz Staruchowicz, dyrektor Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.

Promenada to popularna trasa spacerowa dla mieszkańców i turystów, dlatego już teraz przygotowujemy koncepcję kolejnej kładki nad fosą, która połączy Podwale ze Wzgórzem Partyzantów, gdzie znajduje się Bastion Sakwowy. W przyszłości planujemy także budowę kładki w okolicach Mostu Sikorskiego, łączącej ulice Sikorskiego i Cieszyńskiego, stanowiącej przedłużenie projektowanej Zielonej Osi Zachodniej – dodaje Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Nowa kładka umożliwi rowerzystom z zachodu i północnego zachodu dotarcie do centrum miasta trasą liczącą 6 kilometrów. Obszar ten zamieszkuje aż 165 tysięcy mieszkańców, zatem potencjalna liczba korzystających z kładki podczas podróży do centrum jest bardzo duża. Połączy ona ulice Sikorskiego i Cieszyńskiego, mijając Kępę Mieszczańską. Rowerzyści będą mogli podróżować z dala od ruchu samochodowego, wśród zieleni, z minimalną liczbą zatrzymań i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Stanowi to alternatywę dla ulicy Legnickiej, zapewniając nowy przejazd rowerowo-pieszy w pobliżu Krzesła Kantora, prowadzący do centrum miasta.