We Wrocławiu powstanie mikrohub dostawczy. Elektryczne rowery towarowe zamiast samochodów dostawczych

Orzech

W stolicy Dolnego Śląska powstanie mikrohub dostawczy. Elektryczne rowery towarowe zastąpią duże samochody dostawcze, które poruszają się w dużych ilościach po ulicach miasta. Rowerami rozwożone będą paczki w centrum Wrocławia. Porozumienie w tej sprawie podpisano w środę 17 lipca na Uniwersytecie Ekonomicznym.

Pomysł polega na tym, aby samochody dostawcze – zamiast wjeżdżać na wrocławskie Stare Miasto – dostarczały towar na parking pod Narodowym Forum Muzyki. Z tego miejsca w centrum Wrocławia, będzie on dystrybuowany do odbiorców za pomocą elektrycznych rowerów towarowych.

Autorką pomysłu na stworzenie tego typu mikrohubu w stolicy Dolnego Śląska jest dr hab. inż. Maja Zofia Kiba-Janiak, z Katedry Zarządzania Strategicznego i Logistyki Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, która pięć lat temu podpatrzyła podobne rozwiązanie w Australii.

– Marzyło mi się, żeby przenieść tę ideę do Polski. Trwało to pięć lat, bo taki pomysł też dojrzewa, też musieliśmy tutaj przedyskutować różnego rodzaju formy, ale bardzo się ucieszyłam, jak rok temu udało się podpisać list intencyjny (...), który był pierwszym krokiem do otworzenia tego partnerstwa. A potem to już mam wrażenie, że poszło taką kulą śnieżną – mówi Maja Kiba-Janiak.

Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu prof. Andrzej Kaleta podkreślił, że jest to projekt, który wpisuje się w nowoczesną logistykę.

– Jako uczelnia jesteśmy takimi innowacjami z wielu powodów zainteresowani. Jesteśmy uczelnią biznesu, liderem zmian, tak siebie pozycjonujemy; chcielibyśmy zmieniać i chcemy w te zmiany się włączać – powiedział Andrzej Kaleta.

Pod porozumieniem w sprawie utworzenia we Wrocławiu mikrohubu przeładunkowego podpisali się m.in. przedstawiciele miasta, Uniwersytetu Ekonomicznego, oraz siedmiu największych firm kurierskich działających na terenie stolicy Dolnego Śląska.

Wiceprezydent Wrocławia Jakub Mazur podkreślił, że dzięki nowej inicjatywie skorzystają zarówno mieszkańcy miasta, jak i turyści oraz przedsiębiorcy działający na terenie Wrocławia.

– Chcieliśmy, aby centrum było zeroemisyjne, abyśmy niekoniecznie powodowali właśnie ruch tych samochodów dostawczych, szczególnie w godzinach porannych – podkreślił Jakub Mazur.

Podczas dzisiejszej konferencji na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu nie poinformowano, kiedy dokładnie mikrohub zostanie uruchomiony. Wiadomo tylko, że zostanie otwarty jeszcze w tym roku. Nie podano także kosztów realizacji tej inwestycji.