źródło: UM Wrocławia

Na Widawie powstanie obwodnica

Mariusz Bartodziej
Przetarg na dokumentację projektową brakujących odcinków łączących ulice Pełczyńską i Sułowską na wrocławskim osiedlu Widawa ma zostać ogłoszony we wrześniu.
Spółka Wrocławskie Inwestycje, prowadząca zadanie w imieniu miasta, planuje we wrześniu ogłosić przetarg na zaprojektowanie drogi na odcinkach od ul. Melioranckiej do ul. Ostowej Północnej oraz od ul. Miętowej do ul. Pełczyńskiej – czytamy w odpowiedzi departamentu infrastruktury i gospodarki urzędu miejskiego we Wrocławiu na wniosek stowarzyszenia "Nowy Wrocław".
Grunty, na których ma powstać nowa droga, należą do Agencji Nieruchomości Rolnych, jednak mają zostać przekazane gminie Wrocław.
Zaplanowanie realizacji będzie możliwe po opracowaniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – wyjaśniają urzędnicy.

Dwie przyczyny wniosku o budowę obwodnicy

Cieszy nas fakt, że miasto przychyliło się do naszego ubiegłorocznego wniosku w sprawie budowy łącznika drogi wojewódzkiej nr 342 i drogi krajowej nr 5 (ul. Pełczyńska i ul. Sułowska). Obwodnica osiedla jest potrzebna z dwóch powodów związanych z nadmiernym natężeniem ruchu na Widawie. Pierwszy dotyczy samochodów ciężarowych i dostawczych, które wyjeżdżając z targu i firm znajdujących się przy ul. Pełczyńskiej i kierując się na drogę krajową nr 5, przejeżdżają przez ul. Kominiarską, czyli główną drogę osiedlową. Wybierają ten wariant, zamiast objazdu przez ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego przy rondzie Wisława Kielara, ponieważ nie chcą jechać dodatkowych kilometrów, dlatego z ich punktu widzenia wydaje się to zrozumiałe – tłumaczy Mateusz Jędrachowicz, sekretarz stowarzyszenia "Nowy Wrocław".
Drugi powód dotyczy postawionych słupków na ul. Melioranckiej. Zostały wybudowane z racji tego, że stała się alternatywną drogą objazdową dla osób spoza osiedla, zjeżdżających z drogi krajowej nr 5. Jego zdaniem uniemożliwiają one mieszkańcom dostęp do wschodniej części osiedla.
Szukaliśmy najlepszego rozwiązania tego problemu. Budowa małej obwodnicy Widawy go rozwiąże, ponieważ sprawi, że ruch samochodowy, w szczególności samochodów ciężarowych i dostawczych, ominie osiedle, gdyż trasa łącznika będzie biegła bezpośrednio wzdłuż Autostradowej Obwodnicy Wrocławia na byłej drodze serwisowej GDDKiA. Jednocześnie wniosek zawierał usunięcie słupków z ul. Melioranckiej, zaraz po otwarciu łącznika, oraz zakaz wjazdu na ul. Kominiarską dla samochodów ciężarowych i dostawczych, z wyjątkiem samochodów, które muszą dostać się do sklepów znajdujących się przy ulicy. Zakaz ten nie dotyczy pojazdów komunikacji miejskiej – mówi Mateusz Jędrachowicz.
Plan powstania obwodnicy na Widawie powstał już w październiku 2016 roku.
Ostatnia decyzja o zamknięciu ul. Melioranckiej na osiedlu Widawa, stawiając na niej słupki, podzieliła mieszkańców, jednocześnie rozpoczynając szeroką dyskusję o problemie transportu samochodów ciężarowych, korków i komunikacji miejskiej w tej części miasta. Z jednej strony osiedla znajduje się droga wojewódzka nr 342, z drugiej droga krajowa nr 5. Kierowcy wybierają przejazd przez osiedle Widawa, jako najlepszą formę przejazdu i połączenia pomiędzy dwoma drogami. Mamy rozwiązanie tego problemu – budowę tzw. "Małej Obwodnicy Osiedla Widawa", gdzie poprzez budowę dwóch odcinków nawierzchni po 180 metrów każda, połączymy istniejące już drogi z ul. Pełczyńską i ul. Sułowską, omijając osiedle Widawa – pisał wówczas Mateusz Żak, prezes stowarzyszenia "Nowy Wrocław".

Obwodnica także na Psim Polu?

Stowarzyszenie zabiega również o powstanie obwodnicy na Psim Polu.
Zakładała ona wpisanie tzw. Obwodnicy Psiego Pola, która pozwoliłaby ominąć centrum osiedla, do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na lata 2015-2019.
Budowa ulicy Nowolitewskiej, czyli przedłużenia ulicy Litewskiej, od skrzyżowania ulic Gorlickiej-Litewskiej-Szewczenki do zbiegu ulicy Krzywoustego z aleją Jana III Sobieskiego, realnie przyczyni się do sprawniejszego dostępu mieszkańców do drogi krajowej nr 98, omijając centrum osiedla – argumentowali mieszkańcy.
Aktualna petycja zakłada wpisanie budowy obwodnicy do WPI na lata 2020-2024. Przedstawiciele stowarzyszenia twierdzą, że obszar osiedla Psie Pole-Zawidawie, zamieszkałego przez ponad 27 tys. wrocławian, jest zaniedbany pod względem inwestycji infrastrukturalnych. Oczekiwana przez nich obwodnica "przyczyniłaby się do częściowego rozładowania ruchu samochodowego".
Planowana budowa trasy tramwajowej na Psie Pole uwzględniona jest we Wrocławskim Programie Tramwajowym jako priorytet dopiero po 2022 roku – podkreślają Mateusz Jędrachowicz i Mateusz Żak, autorzy petycji.
fot. siberia
Harmonogram przewiduje zbiórkę podpisów przez okres wakacji, jednak jej pomysłodawcy zakładają, że zostanie przedłużona o cały wrzesień.
Doskonale zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że zbiórka w okresie wakacyjnym jest o wiele trudniejsza ze względu na to, że wielu osób nie ma w domu. Od początku naszej działalności wybieramy wariant spotkań bezpośrednich z mieszkańcami i tak jest też w tym przypadku. Zbieramy podpisy wyłącznie od mieszkańców osiedla, w ten sposób chcemy pokazać wrocławskim urzędnikom, jak ważna jest to inwestycja dla mieszkańców osiedla. Dostępna jest również petycja w formie on-line, przeznaczona dla osób które popierają budowę obwodnicy, jednak ze względu na okres wakacyjny nie są w stanie udzielić poparcia na petycji w formie tradycyjnej – wyjaśnia Mateusz Jędrachowicz, sekretarz stowarzyszenia "Nowy Wrocław".
Jak dotąd zebrali blisko trzy tysiące podpisów.
Obiecaliśmy mieszkańcom, że będziemy konsekwentnie zabiegać o realizację tej inwestycji i to robimy – kończy.