Więcej codziennych połączeń do Warszawy, Łodzi, Poznania, Gdańska i Krakowa. Nowe połączenia w relacjach krajowych i międzynarodowych oraz skrócenia czasu przejazdu pociągów pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem. PKP Intercity przedstawia nowy rozkład jazdy na sezon 2024/2025.
Od połowy grudnia mieszkańcy województwa dolnośląskiego będą mogli skorzystać z większej liczby połączeń z Wrocławia do Warszawy. Na tej trasie będzie kursować 18 par pociągów, czyli o 4 więcej niż obecnie. Do Łodzi dojedzie 8 par połączeń – o 2 pary więcej. Do stolicy Wielkopolski mieszkańcy Wrocławia będą mogli udać się 22 parami połączeń, czyli sześcioma więcej niż dotychczas. Do Gdańska oferowanych będzie 9 par pociągów, czyli o 3 pary więcej w porównaniu z obecnie kursującymi. Z Wrocławia do Krakowa podróżni będą mogli wybrać połączenie spośród 17 par bezpośrednich pociągów, a do Bielska-Białej z 3 par.
Cykliczność i symetria dobowa
Na najpopularniejszych trasach w rocznym rozkładzie jazdy pociągi będą kursowały w cyklicznych odstępach czasowych np. co 1, 2 lub 4 godziny. Cykliczność oraz koordynacja połączeń umożliwi stworzenie systemu powtarzalnych przesiadek na stacjach węzłowych, jeszcze bardziej rozszerzających możliwości podróży. Przykładowo taka cykliczność będzie obowiązywać w połączeniach pomiędzy Wrocławiem a Krakowem (połączenia co godzinę) czy pomiędzy Wrocławiem a Gdynią (co 2 godziny).
Z kolei symetria dobowa połączeń sprawi, że te same relacje przesiadek gwarantowane będą w obu kierunkach jednakowo. Wracając w relacji odwrotnej pasażer będzie mógł przesiąść się analogicznie jak w relacji „tam”.
Nowe połączenia i miejsca zatrzymań
Z inicjatywy PKP Intercity zostaną uruchomione nowe atrakcyjne połączenia między Trójmiastem, Wrocławiem a Pragą, realizowane we współpracy z czeskim przewoźnikiem České dráhy. W rozkładzie jazdy edycji 2024/2025 pojawią się cztery nowe połączenia na tej trasie. Mieszkańcy województwa dolnośląskiego dojadą pociągami IC Baltic Express m.in. do Bydgoszczy, Poznania czy Trójmiasta. Składy będą zatrzymywać się również w mniejszych ośrodkach, m.in. w Tczewie, Inowrocławiu, Gnieźnie, Lesznie i Kłodzku. Połączenia Wrocław – Praga będą realizowane w regularnych odstępach co 4 godziny, co zapewni pasażerom dużą elastyczność w wyborze dogodnego połączenia do stolicy Czech.
Nowością w ofercie międzynarodowej będzie również pociąg IC Galicja, który pojedzie z Przemyśla do Berlina. Będzie to trzecia para połączeń na tej trasie. Pozwoli to na ruch pociągów co 4 h z Wrocławia do stolicy Niemiec.
Ponadto w nowym rocznym rozkładzie jazdy w komunikacji krajowej pojawią się takie pociągi jak EIC Ślęża, który pojedzie w relacji Wrocław – Warszawa. Do Warszawy z Dolnego Śląska dotrzemy także połączeniami realizowanymi przez pociągi: IC Krasiński, IC Mickiewicz, IC Śnieżka, który od nowego rozkładu będzie kursował codziennie zamiast w weekendy i święta. Do Łodzi dodatkowym połączeniem będzie oprócz pociągu IC Krasiński połączenie nocne realizowane przez pociąg TLK Karkonosze. Więcej codziennych połączeń pojawi się także w relacji do Poznania. Z Wrocławia do stolicy Wielkopolski przez cały rok dojedziemy m.in. pociągami IC Lednica oraz IC Bosman, które do tej pory kursowały tylko w wybrane dni tygodnia. Ponadto pojawi się także nowy pociąg IC Fałat relacji Przemyśl – Poznań przez m.in. Kraków. Dzięki temu co 1h przez cały dzień będzie można dojechać w relacji Wrocław – Poznań – Wrocław. Bez zmian pozostanie także uruchomiony we wrześniu br. pociąg EIC Lech łączący Wrocław z Warszawą przez Poznań.
Podróż z Wrocławia do Zakopanego umożliwi pociąg IC Halny, który w rocznym rozkładzie jazdy będzie codziennym połączeniem. Warto zwrócić uwagę na zmianę godzin kursowania pociągu oraz skrócenie jego czasu jazdy– obecnie wyjeżdża on z Wrocławia o godzinie 8:45, dojeżdżając do Zakopanego około 16:30. W nowym rozkładzie jazdy wyjedzie o 7:30, docierając już krótko po na 14:00, czyli jest prawie 2,5h wcześniej niż dotychczas.
Skrócone czasy przejazdów
W nowym rocznym rozkładzie jazdy z 2 do 5 wzrośnie liczba szybkich połączeń pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem. Czas ich przejazdu wyniesie jedynie 1h 18 min. Będą one realizowane przez pociąg EIC Lech, 3 dzienne połączenia IC Baltic Express oraz pociąg IC Mieszko relacji Wrocław – Gdynia.
Czasowe zmiany w organizacji ruchu
Podczas obowiązywania rocznego rozkładu jazdy zarządca infrastruktury dalej będzie prowadził modernizację Katowickiego Węzła Kolejowego, co wpływa na ruch pociągów w relacji Wrocław – Katowice oraz Kraków.
Komfortowe podróże
PKP Intercity na bieżąco analizuje liczbę pasażerów podróżujących z Jeleniej Góry do Wrocławia i do dalszych miast. Analizowane są także przesyłane wnioski pasażerów. Jednym z wniosków jest zwiększenie liczby połączeń w kierunku Poznania i Gdyni, co miało miejsce w minione wakacje. Siatka połączeń do Warszawy, Krakowa, Poznania i Trójmiasta pozostaje bez zmian. Podnosząc komfort pasażerów w tym regionie wycofaliśmy wszystkie pociągi TLK, a w ich miejsce od nowego rozkładu jazdy pojadą pociągi IC. Pociągi kategorii IC to kategoria ekonomiczna, jak TLK, ale o wyższym standardzie. Są wyposażone m.in. w klimatyzację i gniazdka do ładowania telefonów. Ponadto na trasie Jelenia Góra – Wrocław jeździ także 13 par pociągów regionalnych, które gwarantują dalsze skomunikowania we Wrocławiu. PKP Intercity analizuje także te połączenia zapewnianie przez Koleje Dolnośląskie i POLREGIO.
W rozkładzie na sezon 2024/2025 w całej Polsce liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC obsługiwanej nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT).
Większość nowych połączeń będzie uruchamiana w kategorii IC (w rozkładzie obecnym zaplanowane są 303 pociągi w kategorii IC, a w nowym 369). Dla pasażera oznacza to możliwość podróży w pociągach oferujących komfortowe warunki podróży, klimatyzację, urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Dodatkowo każdy podróżny ma do dyspozycji gniazdka elektryczne, a wnętrze pociągu wyposażone jest w automatyczne drzwi. Pojazdy są także przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, podróżujących z małymi dziećmi czy pasażerów z rowerami i nartami.
Źródło: PKP Intercity