Wielkie inwestycje na Nadodrzance. Pociągi pojadą szybciej do portów w Szczecinie i Świnoujściu

Orzech

Pociągi pojadą szybciej Nadodrzanką. Na 300-kilometrowym odcinku trasy, w województwach dolnośląskim, lubuskim i zachodniopomorskim, wymienione zostaną szyny i wyremontowane rozjazdy. W efekcie pociągi towarowe pojadą z prędkością do 100 km/h. Przyspieszą również pociągi pasażerskie – najszybsze pojadą między Wrocławiem a Szczecinem krócej o 40 minut, a między Szczecinem a Świnoujściem o 10. PKP PLK S.A. podpisały trzy umowy na realizację prac z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) o łącznej wartości ponad 500 mln zł netto. Inwestycje spółka planuje zakończyć w II poł. 2026 r.

• Pociągi zwiększą prędkość na Nadodrzance, ważnej linii kolejowej, która prowadzi z Dolnego Śląska, przez województwo lubuskie, na Pomorze Zachodnie

• Po zakończeniu prac znikną ograniczenia prędkości, obowiązujące teraz ze względu na stan techniczny torów

• Inwestycja usprawni przejazdy pociągów towarowych, które będą jeździły z prędkością do 100 km/h (obecnie w zależności od odcinka, prędkość na linii wynosi nawet do 60 km/h)

• Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h na odcinku dolnośląskim i 140 km/h na odcinkach lubuskim i zachodniopomorskim

Przełoży się to na skrócenie czasu przejazdów najszybszych pociągów: między Wrocławiem a Zieloną Górą o 18 minut, między Zieloną Górą a Szczecinem o ponad 20, na całym odcinku Wrocław – Szczecin o 40 minut, a między Szczecinem a Świnoujściem o 10. Poprawa parametrów wpłynie korzystnie nie tylko na sprawniejsze przejazdy, ale zwiększy też przepustowość trasy, którą będzie mogło pojechać więcej pociągów, w tym składów towarowych, jadących z i do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.

– Modernizacja Nadodrzanki zwiększy potencjał portów Szczecin i Świnoujście. Dzięki tej inwestycji towary z i do portu będą przewożone szybciej na trasie biegnącej przez województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie. Remont Nadodrzanki to dobry przykład pokazujący nasze kompleksowe podejście do rozwoju portów morskich. Inwestujemy nie tylko w infrastrukturę w portach, ale także w infrastrukturę dostępową, prowadzącą do portów, która zwiększa efektywność całego transportowego łańcucha logistycznego – powiedział wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka.

Pozytywne zmiany będą możliwe dzięki remontowi torów na wybranych odcinkach linii Wrocław – Szczecin (nr 273), które przebiegają przez województwa dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie, a także na linii Szczecin – Świnoujście (nr 401).

– Oczyścimy i uzupełnimy podsypkę, co zapewni odpowiednią stabilizację torów. Punktowo wymienimy szyny m.in. na szlaku Wróblin Głogowski – Bytom Odrzański, Kostrzyn – Namyślin, Mieszkowice – Godków, stacji Krzywin Gryfiński, Daleszewo oraz szlaku Mokrzyca Wielka – Warnowo. Kompleksowo wymienimy nawierzchnię w jednym torze na szlaku Wołów – Małowice Wołowskie. Na objętych pracami odcinkach wyregulujemy sieć trakcyjną i wyremontujemy rozjazdy – ważne elementy infrastruktury, które pozwalają na płynną zmianę toru jazdy – m.in. na stacjach Bytom Odrzański, Nowa Sól, Niedoradz, Budachów, Kostrzyn, Ścinawa i Rudna Gwizdanów. Dla zwiększenia przepustowości i bezpieczeństwa wybudujemy blokadę liniową na szlaku Rudna Gwizdanów – Grębocice.

Aby zwiększyć bezpieczeństwo ruchu samochodów i pociągów zmodernizujemy nawierzchnię na 27 przejazdach kolejowo-drogowych położonych na odcinku Wrocław Pracze – Głogów, a na 16 zabudujemy nowoczesne systemy zabezpieczenia ruchu. Lepszy komfort podróży zapewnią pasażerom dwa zmodernizowane perony w Chełmku Wołowskim – informuje inwestor.

– Środki unijne realnie zmieniają polską kolej. Dzisiejsze wydarzenie pokazuje wyraźnie, że mądre dysponowanie środkami KPO przekłada się na usprawnienia w ruchu towarowym, ale i pasażerskim. 100 km/h dla towarówek zmierzających do portów i skrócenie czasów przejazdu dla pasażerów podróżujących ze Szczecina do Wrocławia o 40 minut. To robi wrażenie – powiedział wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak.

– To ważne i symboliczne, że tę wiadomość ogłaszamy dziś właśnie tu: w szczecińskim porcie, przy nowo zmodernizowanym Kanale Dębickim, na Nabrzeżu Czeskim, dostosowanym już w pełni do standardu 12,5 m. – mówił Arnold Perepeczo, wiceprezes ZMPSiŚ ds. ekonomiczno-finansowych. – To kolejna inwestycja, która pozwoli wykorzystać pełniej nasz potencjał – dodał.

Dla poprawy przejazdów Nadodrzanką podpisano trzy umowy z wykonawcami:

• „Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach zadania prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E 59 – odcinek Wrocław Pracze-Głogów”, o wartości 154 mln zł netto (190 mln zł brutto) z firmą Trakcja S.A.

• „Zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 273 od km 116,000 do km 285,000” o wartości (razem z opcjami) 216 mln zł netto (266 mln zł brutto) z konsorcjum firm DOLKOM sp. z o.o., SBM sp. z o.o. oraz SBM sp. z o.o. sp. k.

• „Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinku granica IZ w km 285,000 do Szczecin Podjuchy w km 346,358 oraz prace na linii kolejowej nr 401 na odcinku Szczecin Dąbie SDB w km -0,636 do Lubiewo w km 88,100” o wartości (razem z opcjami): 140 mln zł netto (172 mln zł brutto) z firmą Colas Rail Polska sp. z o.o.

Wszystkie przedsięwzięcia są częścią projektu „Prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E-59”. PKP PLK S.A. będzie prowadzić je w formule „projektuj i buduj” z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

Rozpoczęcie robót zasadniczych planowane jest po opracowaniu szczegółowej dokumentacji, jesienią br., a całą inwestycję – w ramach trzech zadań – inwestor zamierza zakończyć w II poł. 2026 r.

– Patrzymy na kolej komplementarnie: dążymy do zapewnienia jak najlepszych warunków pasażerom, ale nie zapominamy także o równie istotnych przewozach towarowych. Z roku na rok rośnie wolumen towarów przewożonych na torach, dlatego odpowiadamy na potrzeby rynku i zwiększamy możliwości przewozu ładunków. Wychodzimy tym samym naprzeciw oczekiwaniom zachodniopomorskich portów, które coraz częściej stawiają także na ekologiczny transport po torach – powiedział członek Zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Marcin Mochocki.

W umowach na lubuską i zachodniopomorską część inwestycji PKP PLK S.A. przewidziały także prawo opcji, które umożliwi poszerzenie zakresu planowanych prac w zakresie systemu sterowania ruchem kolejowym oraz zabudowy nowych urządzeń przejazdowych, co zwiększy bezpieczeństwo zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym.

Dla poprawy kolejowego dostępu do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu w 2024 roku zakończono już wartą ponad 1,5 mld zł inwestycję, w zakres której wchodziła w obu miejscowościach modernizacja 96 km torów, 84 km sieci trakcyjnej, wymiana 285 rozjazdów oraz przebudowa mostu nad rzeką Parnicą i 3 wiaduktów kolejowych w Szczecinie.

Efektem tych prac jest poprawa warunków do przejazdu większej liczby pociągów towarowych i jednorazowy przewóz większej ilości ładunków, dzięki możliwości jazdy dłuższych i cięższych składów.

Z kolei w 2023 roku wspólnie z Wodami Polskimi za 300 mln zł w miejscu starej jednotorowej przeprawy PKP PLK S.A. zbudowały na Nadodrzance nowy dwutorowy most nad Regalicą. Dzięki inwestycji zwiększyła się przepustowość linii, co usprawniło dojazd pociągów towarowych do portów.

Źródło: PKP PLK S.A. (edit. Orzech - Investmap.pl)