Wkrótce otwarcie ostatniego, brakującego odcinka drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku [FILMY+ZDJĘCIA]

Orzech

Wkrótce zostanie otwarty ostatni, brakujący odcinek drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku, pomiędzy Bolkowem a Lubawką. To brakująca cześć większego odcinka od Legnicy do granicy Polski w Lubawce i będąca częścią całej, prawie gotowej drogi ekspresowej S3 – która prowadzi od granicy z Czechami w Lubawce, do Świnoujścia. Oprócz tego do zakończenia całej tej wielkiej inwestycji, łączącej porty w Szczecinie i Świnoujściu z granicą polsko-czeską brakuje jeszcze tylko fragmentu S3 w Zachodniopomorskiem.

Budowa odcinka drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków – Kamienna Góra, to jedna z ciekawszych i najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce. Według harmonogramu inwestycja miała się zakończyć 12 lipca. Od kilkunastu dni trwają odbiory techniczne tej drogi. Ze względu na wielkość tej inwestycji potrwają kilka tygodni. Inwestor, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad deklaruje, że droga zostanie otwarta i udostępniona kierowcom do końca wakacji. Nie podaje jednak konkretnej daty.

Generalny wykonawca inwestycji, firma PORR, prowadzi obecnie ostatnie prace wykończeniowe. Trwa montaż części barier i ogrodzeń, prowadzona jest niewielka część prac przy kanalizacji deszczowej i zbiornikach melioracyjnych, przeprowadzane są prace wykończeniowe przy nasypach. Mosty, przejścia dla zwierząt i tunele – są już gotowe.

GALERIE ZDJĘĆ:

Typ nieznany: feed
Typ nieznany: feed

Droga ekspresowa S3 będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ramach zadania III od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ o długości ok. 16,1 km powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe – tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz dwunawowy tunel drogowy TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.

Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt, 39 przepustów. Realizacja tego zadania zakłada także budowę dwóch miejsc obsługi podróżnych MOP Jaczków Lewy i MOP Jaczków Prawy, oba docelowo rodzaju II. Wybudowane będą także drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana.

Powyższy odcinek stanowi fragment drogi ekspresowej S3 Legnica (A4) – Lubawka (granica państwa). Stanowi część projektowanej trasy Świnoujście – Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Legnica – Jawor – Bolków – Kamienna Góra – Lubawka i część Central European Transport Corridor (CETC-ROUTE65) łączącego Skandynawię przez porty Świnoujście – Szczecin z północnymi Włochami przez Czechy i Austrię.

WIZUALIZACJE:

Trasa główna:

Tunel TS-26:

Co z dalszym odcinkiem drogi po czeskiej stronie?

Czeska droga D11 ma się połączyć z polską S3 na granicy polsko-czeskiej w Lubawce i poprowadzić dalej z Trutnova w kierunku Hradca Kralove i do Pragi.

Niestety, ale nasi południowi sąsiedzi jeszcze nie rozpoczęli prac po swojej stronie. Czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad (ŘSD) w połowie czerwca poinformowała, że wybrany został nowy wykonawca tej inwestycji. Pierwotnie był to nasza polska firma Budimex S.A.). Nowym wykonawcą została wybrana czeska spółka Metrostav Group z Pragi. Jest już wydane pozwolenie na budowę.

Przy pierwszym wyborze generalnego wykonawcy (Budimex), realizacja tego 21-kilometrowego odcinka drogi od granicy polsko-czeskiej w Lubawce do Trutnova miała potrwać do 2027 roku. Teraz ten termin z pewnością przesunie się o kilka miesięcy (na 2028 rok?). Czechom pozostanie jeszcze do wybudowania odcinek D11 Jaroměř – Trutnov.

Dla Czechów to bardzo ważne połączenie z portami bałtyckimi, co jest dla nich szczególnie ważne handlowo i turystycznie. Dziwi więc ta opieszałość i zwłoka w budowie przedłużenia naszej S3 po ich stronie i dogodne połączenie drogowe Pragi z Polską.