Wreszcie! Newralgiczny przystanek MPK zmieni się w bezpieczny węzeł przesiadkowy [WIZUALIZACJE]

Tomasz Matejuk

Wąsko, niewygodnie i niebezpiecznie - w takich warunkach od lat wrocławianie wsiadają i wysiadają z tramwajów na skrzyżowaniu ulicy Dubois i Drobnera. Niedługo to miejsce zmieni się jednak nie do poznania i powstanie tutaj zupełnie nowy węzeł przesiadkowy. Cała inwestycja pochłonie około 50 mln złotych.

O planach przebudowy skrzyżowania ulicy Dubois i Drobnera mówi się we Wrocławiu od ponad 10 lat. Już w 2011 roku magistrat przeprowadził przetarg na projekt tego przedsięwzięcia. Koncepcja opracowana w 2012 roku przez firmę Progreg obejmowała przebudowę jezdni, chodników, budowę pasów autobusowo–tramwajowych wraz z przystankami pośrodku ulic. Nigdy jednak nie została wcielona w życie.

Miasto do tematu wróciło wiosną 2021 roku, gdy spółka Wrocławskie Inwestycje ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania „Poprawa dostępności przystanków komunikacji zbiorowej oraz powiązań dla pieszych i rowerzystów w rejonie skrzyżowania ulic Dubois-Drobnera”. Stanęło do niego 7 zainteresowanych, a jako najkorzystniejszą wybrano, opiewającą na niespełna 680 tys. zł, ofertę firmy BBKS-PROJEKT.

Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu pozwalającego zlikwidować niekomfortowy przystanek tramwajowy na ul. Drobnera i przebudować skrzyżowanie tak, aby utworzyć przystanek, na którym zatrzymają się autobusy oraz tramwaje. Jezdnię planujemy przesunąć w kierunku wschodnim, wybudujemy nowe drogi dla rowerów, przejścia dla pieszych. Projektant zajmie się także zagadnieniami związanymi z sieciami podziemnymi. Na tym obszarze mamy m.in. kanalizację i wodociąg z końca XIX wieku – zapowiadał wówczas prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Projekt jest, czas na realizację!

Teraz projektowanie dobiega już końca i wkrótce inwestycja wejdzie w fazę realizacji. Jak zapowiadają urzędnicy, po modernizacji tramwajowy przystanek na ulicy Drobnera, jeden z najwęższych przystanków w Polsce, który miejscami ma około metra szerokości, zmieni się w węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia.

- Planujemy zrobić tu bezpieczny węzeł przesiadkowy dla pasażerów komunikacji miejskiej, zarówno tramwajowej, jak i autobusowej. W tym celu przebudujemy około pół kilometra torowiska i przesuniemy jezdnię. Znaleźliśmy też przestrzeń na zieleń. Przebudujemy także te niewidoczne, ale bardzo istotne elementy, czyli całą infrastrukturę podziemną. To dość kosztowne zadanie, szacujemy je na około 50 mln złotych, a czas potrzebny na realizację to około 1,5 roku - wylicza Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu w magistracie.

Urzędnicy zapewniają, że będą dopracowywać organizację ruchu zastępczego na czas robót budowlanych tak, aby była jak najmniej kłopotliwa dla wrocławian. Szczegóły poznamy po wyborze wykonawcy.

Na przystankach będzie zielono

Zieleń pojawi się na przystankach i na ulicy Drobnera. Na peronach będzie to 8 drzew, które dadzą cień w słoneczne dni. Uzupełnieniem będą trejaże z pnączami. W obrębie skrzyżowania wprowadzone zostaną m.in. ogrody deszczowe, a miejsca, w których nie można ze względu na bezpieczeństwo sadzić drzew, obsadzone zostaną różami.

- W sumie planujemy posadzić tu 19 drzew, 1375 szt. krzewów liściastych, 1525 szt. pnączy, 1080 szt. traw ozdobnych, 270 szt. półkrzewów, 270 szt. roślin cebulowych. Istniejący piękny platan klonolistny usytuowany przy ul. Drobnera zyska znacznie większą powierzchnię biologicznie czynną – dodaje Elżbieta Urbanek.

Przesiadka z autobusu na tramwaj na środku skrzyżowania

Michał Kulicki, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji, tłumaczy, że całe zadanie będzie polegać przede wszystkim na zmianie geometrii układu drogowego w tym rejonie, poprzez przesunięcie nieco osi jezdni ulicy Drobnera i przebiegającej po niej torów tramwajowych.

- W centrum samego skrzyżowania zyskamy przestrzeń na to, aby tam urządzić przystanki tramwajowo-autobusowe. Obecnie istniejące przystanki autobusowe, które są nieco rozrzucone po całym skrzyżowaniu w dość znacznej odległości od siebie, przeniesiemy do centrum. W jednym miejscu powstanie zatem węzeł przesiadkowy, w którym szybko, komfortowo i bezpiecznie pasażerowie komunikacji zbiorowej będą mogli przesiadać się z jednego środka transportu na drugi - zapowiada Michał Kulicki.

Przy nowych peronach będą mogły w każdym kierunku zatrzymać się dwa tramwaje albo tramwaj i autobus. Remont zakłada w sumie przebudowę ponad 500 metrów torowiska tramwajowego i 1200 metrów bieżących sieci trakcyjnej.Na obu ulicach miasto przebuduje nie tylko jezdnie, ale też i układ chodników.

Wygodniej dla rowerzystów

Na obu ulicach miasto przebuduje nie tylko jezdnie, ale też i układ chodników. Wybuduje także nowe, bezpieczne drogi dla rowerów i przejazdy rowerowe, które połączą się z budowaną obecnie infrastrukturą m.in. na ul. Pomorskiej czy w drugiej części ul. Dubois.

- Powstanie nowe przejście dla pieszych i przejazd rowerowy na wysokości ulicy Cybulskiego, co poprawi bezpieczeństwo w rejonie mostów Uniwersyteckich. Przebudujemy oświetlenie – pojawią się 54 energooszczędne latarnie i dodatkowo doświetlimy przejścia dla pieszych – wylicza Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.

To kompleksowa realizacja - Wrocławskie Inwestycje czekają prace na podziemnych sieciach: energetycznej, gazowej, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej oraz telekomunikacyjnej.