Wybrano wykonawcę rewitalizacji linii kolejowej z Mirska do Świeradowa-Zdroju na Dolnym Śląsku

Orzech

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK) we Wrocławiu wybrała wykonawcę rewitalizacji linii kolejowej z Mirska do Świeradowa Zdroju – poinformował w piątek, 30 grudnia Marszałek Województwa Dolnośląskiego Cezary Przybylski. Obecnie trwają już prace na odcinku Gryfów Śląski – Mirsk.

W postępowaniu przetargowym udział wzięło 14 wykonawców, najkorzystniejszą ofertę opiewającą na około 21,352 miliona złotych brutto złożyła firma ETF Polska sp. z o.o. z Bielan Wrocławskich.

Zamawiający, a więc DSDiK, zamierzał przeznaczyć na realizację prac projektowych oraz budowlanych około 27,839 miliona złotych brutto. W tej kwocie zmieściły się oferty pięciu podmiotów (ZUE, ETF Polska, Torhamer, Infrakol oraz LWZ). O wyborze najkorzystniejszej oferty zdecydowała nie tylko cena (choć była najważniejszym kryterium i miała wagę 60 procent), ale także doświadczenie zawodowe projektanta branży torowej, mające wagę 40 procent.

Przetarg dotyczył zaprojektowania i wykonania robót budowlanych dla rewitalizacji linii kolejowej nr 336 relacji Mirsk – Świeradów Zdrój. Wykonawca będzie miał na realizację zadania 9 miesięcy od dnia podpisania umowy. To kontynuacja inwestycji, która ma na celu odtworzenie ruchu pasażerskiego do uzdrowiskowego Świeradowa-Zdroju.

– Konsekwentnie realizujemy nasz projekt przywracania linii kolejowych z myślą o Dolnoślązakach – podkreśla Marszałek Cezary Przybylski.

Przywrócenie połączenia kolejowego do Świeradowa-Zdroju będzie możliwe dzięki przejęciu oraz rewitalizacji linii kolejowych 317 i 336, przez samorząd województwa dolnośląskiego.

Prace na linii 317, łączącej Gryfów Śląski z Mirskiem, już trwają

Odcinek liczy około 10 km, a jego rewitalizacja będzie w sumie kosztowała ponad 21 milionów złotych. Wykonawcą prac jest firma TORHAMER Sp. z o.o. Sp.k. z Gdyni.

Zakończenie tych prac nie spowoduje przywrócenia połączenia kolejowego na tym odcinku. Pociągi pojadą po zrewitalizowanych liniach dopiero gdy będą one mogły dojechać do samego Świeradowa-Zdroju.

– Cała inwestycja powstaje dzięki współpracy i zaangażowaniu Samorządu Województwa oraz samorządów Gryfowa Śląskiego, Mirska i Świeradowa-Zdroju – informuje Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

– To bardzo ważna trasa zarówno dla mieszkańców tego obszaru, jak i dla turystów korzystających z uzdrowisk w Świeradowie Zdroju. Przywrócenie pasażerskich połączeń kolejowych na tej trasie przyczyni się do zwiększenia aktywności gospodarczej i społecznej regionu – dodaje.

Całość inwestycji finansowana jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, przy znaczącym udziale samorządów:

• Gmina Mirsk – 1 mln zł,

• Gmina Gryfów Śl – 1 mln zł,

• Miasto Świeradów-Zdrój – 5 mln zł.

Miasto Świeradów-Zdrój uzyskało dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład i w ramach tego zadania wybuduje końcowy odcinek linii wraz z przystankiem osobowym, a następnie przekaże go na rzecz Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.

Regularne połączenia pasażerskie planowane będą do uruchomienia od grudnia 2023 r., czyli wraz z nowym rocznym rozkładem jazdy 2023/2024.