Wydano pozwolenie na budowę fabryki Izery w Jaworznie

Orzech

Prezydent Jaworzna wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych marki Izera. To oznacza, że nie ma już żadnych przeszkód formalnych, aby spółka ElectroMobility Poland rozpoczęła proces inwestycyjny związany z budową fabryki na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.

Miasto Jaworzno podjęło decyzję o wydaniu pozwolenia na budowę zakładu produkcyjnego Izery – pierwszego polskiego samochodu elektrycznego. To decyzja, która otwiera kolejny rozdział w rozwoju regionu i stwarza perspektywy utworzenia na terenie JOG-u nowych miejsc pracy.

Dzięki inwestycji zostanie także zagospodarowany teren poprzemysłowy i pogórniczy na cele, które przysłużą się rozwojowi branży motoryzacyjnej. Dziś sektor ten odpowiada za blisko 10% PKB Polski, ale w najbliższym okresie czeka go długofalowa transformacja w kierunku elektromobilności. Jaworzno dzięki nowej fabryce ma szansę stać się jednym z największych w Europie centrów produkcji aut elektrycznych.

– „Jestem niezmiernie zadowolony z faktu, że proces wydania pozwolenia na budowę fabryki przebiegł sprawnie i zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Ta inwestycja ma strategiczne znaczenie dla rozwoju miasta i regionu, a także jest wyrazem naszego zaangażowania w przywrócenie Polski na mapę znaczących graczy w branży motoryzacyjnej” – powiedział Paweł Silbert, prezydent Miasta Jaworzna.

Fabryka ElectroMobility Poland będzie pierwszą inwestycją powstałą na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. Zakład zostanie wybudowany w dwóch etapach z maksymalną roczną zdolnością produkcyjną 300 tys. samochodów.

Pozwolenie zostało wydane dla etapu pierwszego, którego powierzchnia zabudowy wyniesie 169 tys. metrów kwadratowych. Fabryka będzie zakładem wysoko zautomatyzowanym, co pozwoli na efektywną i innowacyjną produkcję samochodów elektrycznych. Do końca 2026 roku zatrudnienie w fabryce może znaleźć nawet 2000 osób.

Jaworzno jest doskonałą lokalizacją dla inwestycji z obszaru motoryzacji. Charakteryzuje się m.in.: bliskością potencjalnych dostawców części i komponentów zlokalizowanych w regionie, dobrą infrastrukturą, silnym zapleczem naukowym śląskich uczelni, a także odpowiednimi warunkami umożliwiającym pozyskanie kompetentnych i doświadczonych pracowników zakładu.

Wydanie pozwolenia na budowę zostało poprzedzone uzyskaniem przez spółkę ElectroMobility Poland 30 stycznia 2024 r. decyzji Prezydenta Miasta Dąbrowy Górniczej o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia. Jego wydanie kończy wieloletni okres starań miasta o to, by inwestycja ta została zrealizowana w naszym regionie. To także rezultat starannej pracy władz miasta oraz inwestora, a także efekt zrównoważonego podejścia do rozwoju przemysłowego regionu.

Jaworzno, będąc miastem o bogatej historii przemysłowej, z niecierpliwością oczekuje na rozpoczęcie budowy fabryki.

– „Ta inwestycja będzie istotnym przykładem efektywnego wykorzystania szans, jakie daje Jaworznicki Obszar Gospodarczy. Jestem przekonany, że otwartość lokalnego samorządu i efektywna współpraca z inwestorami będzie doskonałą zachętą do kolejnych przedsięwzięć gospodarczych w naszym regionie” – dodał prezydent Miasta Jaworzno.

Spółka poinformowała też o zakończeniu audytów i przekazaniu wyników nadzorowi właścicielskiemu. Wyniki audytów zostały przekazane organom nadzorczym spółki. Wśród dokumentów i analiz przekazanych przedstawicielom administracji państwowej są wyniki procesu due diligence inwestycji.

– Inwestycja EMP ma spięte finansowanie i projekt biznesowy w oparciu o platformę Geely. Sam KPO jeszcze będzie cyzelowany, ale myślę, że spółka powinna myśleć o dostosowaniu się do korzystania z instrumentu dłużnego w dużym zakresie – sugerował Jacek Bartmiński, wiceszef Ministerstwa Aktywów Państwowych.

Proces wydania pozwolenia na budowę fabryki przebiegł sprawnie i zgodnie z oczekiwaniami.

Kwestia wsparcia z KPO dla projektu Izera MFiPR czeka na ostateczne decyzje MAP, które ma zgodę KE, aby ten lub inny projekt z obszaru bezemisyjnych środków transportu otrzymał pożyczkę, a nie grant z KPO.

– Środki na fabrykę Izery pozostały w przyjętej przez rząd rewizji KPO, w jego części dłużnej. Jeżeli inwestycja w produkowany w Polsce częściowo z polskimi technologiami samochód elektryczny okaże się możliwa do realizacji i opłacalna, jego zakup będzie mógł być wspierany dopłatami z KPO – mówiła Pełczyńska-Nałęcz, Minister funduszy i polityki regionalnej na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

W połowie marca br. spółka informowała o wyborze generalnego wykonawcy fabryki, firmy Mirbud. Strony podpisały list intencyjny, warunkujący podpisanie umowy uzyskaniem przez EMP zgód korporacyjnych.