Grupa Żabka utrzymała silny trend wzrostu sprzedaży w I kwartale 2025 roku, który wynikał w dużej mierze z dalszego rozwoju sieci sklepów. Na koniec marca sieć liczyła już 11 460 placówek. Nakłady inwestycyjne (CAPEX) wyniosły w I kwartale 325 mln zł, rosnąc rok do roku o 19 proc.. Większość nakładów inwestycyjnych została przeznaczona na otwarcia nowych sklepów, modernizację istniejących placówek oraz rozwój konceptu Żabka Café 2.0.
• W badanym okresie Żabka zwiększyła sprzedaż porównywalną (LFL) o 6,0 proc. Grupa odnotowała również wzrost sprzedaży w kanałach cyfrowych i rozwijała działalność w Rumunii
• Nowo otwarte sklepy w Polsce charakteryzowały się wyższą dzienną liczbą transakcji w porównaniu do sklepów otwieranych w poprzednich okresach
• W efekcie sprzedaż do klienta końcowego wzrosła rok do roku o prawie 15 proc., osiągając wartość 6,6 mld zł
Sklep nr 12. tys. w tym roku
Skorygowany wynik EBITDA Grupy wyniósł 596 mln zł, co oznacza wzrost o 15 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Tak znacząca poprawa jest wynikiem zwiększenia skali działalności oraz poprawy rentowności EBITDA podstawowego biznesu w Polsce o 0,4 punktu procentowego, która w efekcie pozwoliła na utrzymanie solidnych marż na poziomie Grupy, w kontekście kontynuacji inwestycji w Rumunii. W I kwartale 2025 roku marża skorygowanego wyniku EBITDA wyniosła 9 proc., czyli kształtowała się na poziomie zbliżonym do osiągniętego rok wcześniej. Skorygowany wynik netto wyniósł -77 mln zł wobec -97 mln zł rok wcześniej.
– Wyniki za I kwartał 2025 roku są zgodne z naszymi zapowiedziami i potwierdzają skuteczność długofalowej strategii rozwoju całej Grupy. Odnotowaliśmy wzrost sprzedaży we wszystkich obszarach naszej działalności i kontynuujemy dynamiczną ekspansję, otwierając średnio blisko 150 sklepów miesięcznie. Obecnie sieć Żabka liczy już ponad 11 460 placówek i jesteśmy na dobrej drodze, aby otworzyć w tym roku sklep nr 12 tys. W tym miesiącu z sukcesem przeprowadziliśmy emisję obligacji o łącznej wartości 1 mld zł, która spotkała się z ogromnym zainteresowaniem rynku. Pozytywnie wpłynie to na dywersyfikację struktury finansowania oraz pozwoli nam to skoncentrować się na dalszym rozwoju w Polsce i za granicą – podkreśla Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.
Rozwój oferty gastronomicznej
– W pierwszym kwartale 2025 roku kontynuowaliśmy rozwój oferty gastronomicznej, instalując piece w kolejnych niemal 2 tys. sklepów. Zgodnie z naszymi deklaracjami, obecnie oferta street food jest dostępna już w ponad 90 proc. placówek naszej sieci. Kategoria QMS pozostaje najszybciej rosnącą w całej naszej ofercie – już teraz sprzedajemy ok. 4 mln dań obiadowych miesięcznie. Od początku roku skupialiśmy się na wdrażaniu działań wspierających wzrost sprzedaży porównywalnej, zarówno w zakresie naszej oferty produktowej, jak i uruchamianiu nowych mechanizmów promocyjnych w ekosystemie digitalowym. Przełożyło się to na dalszy wzrost udziału w rynku oraz LFL na poziomie 6 proc., a także na wzrost sprzedaży w kanałach cyfrowych o 23 proc. Tak udany początek roku pozwala nam z optymizmem patrzeć na realizację strategicznego celu podwojenia wartości sprzedaży do klienta końcowego w latach 2023–2028 – dodaje Tomasz Blicharski, Group Chief Strategy & Development Officer.
– Skorygowany wynik EBITDA w pierwszym kwartale wzrósł o 15 proc. względem poprzedniego roku. Poprawa rentowności działalności w ramach Żabka Polska i pozytywny wynik EBITDA z kanałów cyfrowych pozwoliły nam kontynuować rozwój biznesu w Rumunii bez uszczerbku dla dynamiki marży EBITDA, a spadek kosztów finansowania przyczynił się do poprawy skorygowanego wyniku netto. Regularnie rosnący wynik EBITDA i wysoki poziom konwersji wolnych przepływów pieniężnych umożliwiły nam dalsze zmniejszenie zadłużenia, co dodatkowo wzmocniło sytuację finansową. Wskaźnik długu netto do EBITDA spadł do 1,6x na koniec marca 2025, co stanowi spadek o 0,5x rok do roku. Biorąc pod uwagę wyniki w pierwszym kwartale 2025, podtrzymujemy nasze oczekiwania krótko- i średnioterminowe w zakresie liczby otwarć sklepów, wzrostu sprzedaży porównywalnej LFL oraz poziomu skorygowanej marży EBITDA – powiedziała Marta Wrochna-Łastowska, CFO Grupy Żabka.
Program Emisji Obligacji dla inwestorów kwalifikowanych
W maju 2025 r. Grupa Żabka wyemitowała 1 mln sztuk obligacji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem (sustainability-linked bonds, SLB), zgodnie ze standardami International Capital Market Association (ICMA), zabezpieczonych poręczeniem spółki Żabka Polska, o wartości nominalnej 1 mld zł.
Oprocentowanie obligacji jest zmienne, ustalane w oparciu o stopę bazową WIBOR 6M, powiększoną o marżę w wysokości 150 punktów bazowych. Termin zapadalności wynosi pięć lat od daty emisji, z terminem wykupu w maju 2030 roku. Obligacje zostaną wprowadzone do obrotu w Alternatywnym Systemie Obrotu Catalyst, prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Emisja obligacji w ramach ustanowionego uprzednio Programu Emisji Obligacji nie powoduje zwiększenia poziomu zadłużenia netto Grupy.