Zimowa przerwa tylko dla chętnych. GDDKiA kontynuuje prace przy budowie dróg krajowych [RAPORT]

Orzech

Łagodna zima to dobra wiadomość dla kierowców, mogących podróżować w bardziej sprzyjających warunkach, ale też i dla wykonawców, którzy realizują prace budowlane. Od połowy grudnia do połowy marca trwa tzw. przerwa zimowa, podczas której wykonawcy na etapie robót budowlanych mogą je zawiesić. Mogą również ten dodatkowy czas wykorzystać do prowadzenia prac, by nadgonić ewentualne zaległości lub przyspieszyć realizację inwestycji. Wiele w tej kwestii uzależnione jest od warunków pogodowych. W ostatnich tygodniach są one w zdecydowanej mierze sprzyjające.

Jak w ostatnich tygodniach przebiegały roboty w terenie przy najważniejszych inwestycjach realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA)?

GDDKiA informuje:

Pracowita zima na Lubelszczyźnie

W woj. lubelskim prowadzone są pierwsze prace na budowie drogi ekspresowej S19 między Lubartowem i Lublinem, które rozpoczęły się w grudniu 2024 r. To między innymi rozbiórki budynków, wycinki drzew i krzewów, roboty przy odhumusowaniu terenu oraz budowa dróg technologicznych, które pozwolą na sprawną komunikację na budowie. Wykonywane są wykopy oraz wymiany gruntu, trwa też przebudowa sieci elektrycznej.

Kontynuowane są również roboty na budowie obwodnicy Chełma w ciągu S12. W ostatnich tygodniach, korzystając ze sprzyjających warunków atmosferycznych, wykonawca skupił się przede wszystkim na działaniach prowadzonych przy wykopach, ulepszaniu podłoża, profilowaniu skarp, a także budowie systemu kanalizacji deszczowej.

Ważny odcinek ekspresówki i trzy obwodnice

Część z naszych inwestycji na sieci dróg krajowych realizowanych jest w woj. świętokrzyskim. Podobnie jak w przypadku S19 Lubartów - Lublin, tak i na odcinku drogi ekspresowej S74 Mniów - Kielce pierwsze prace ruszyły w grudniu ubiegłego roku. Trwają roboty ziemne, dzięki czemu ślad przyszłej trasy ekspresowej staje się coraz lepiej widoczny. Obok wycinki drzew i odhumusowania terenu, rozpoczęły się również roboty mostowe.

W woj. świętokrzyskim trwają także prace przy trzech obwodnicach. Pierwszą z nich jest obwodnica Opatowa w ciągu S74 i DK9, której zaawansowanie zbliża się do 76 proc. Kontynuowane są roboty przy obiektach mostowych, skarpach i rowach, montowane są bariery, ekrany akustyczne oraz elementy oznakowania poziomego.

Postępują też prace przy podporach dwóch estakad budowanych na drugim odcinku obwodnicy Morawicy w ciągu DK73. W ostatnich dniach powstał tu już pierwszy obiekt z zamontowanymi belkami ustroju nośnego. To most nad strumieniem Łabędziów. W okresie zimowym wykonawca postanowił skoncentrować prace właśnie przy obiektach mostowych.

Kontynuowane są także roboty mostowe na budowie kolejnej inwestycji drogowej w regionie, czyli obwodnicy Wąchocka w ciągu DK42. Zbrojone i betonowane są konstrukcje wiaduktu oraz przejść dla zwierząt.

Kolejne kilometry szlaku Via Carpatia

Prace brukarskie, betonowania, montaż balustrad i zbrojenia – w takim zakresie prowadzone były w styczniu roboty budowlane na S19 Rzeszów Południe - Babica w woj. podkarpackim. Na tym odcinku drążony jest również ponad 2-kilometrowy tunel. Na innym powstającym fragmencie szlaku Via Carpatia, S19 Krosno - Miejsce Piastowe, pod koniec stycznia, przy wykorzystaniu specjalnych sond, badane było zagęszczenie zasypek inżynierskich. Prace ziemne i mostowe trwają natomiast na sąsiednim odcinku S19 Miejsce Piastowe - Dukla, gdzie operuje jedna z największych wiertnic do palowania w Europie.

Mimo kontraktowej przerwy zimowej, kontynuujemy też rozbudowę S19 między Jasionką a Sokołowem Małopolskim. Aktualnie wykonawca prowadzi roboty ziemne i mostowe.

S6 w dwóch województwach

Prace budowlane prowadzone są także przy S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w woj. pomorskim. Na odcinku od Żukowa do węzła Gdańsk Południe to głównie roboty w branży mostowej i sieciowej (kanalizacja deszczowa, kanał technologiczny) oraz budowa ekranów akustycznych, które powstają też na odcinku Chwaszczyno - Żukowo. Ponadto wykonywane są roboty ziemne oraz montaż barier ochronnych, a także prace przy Obwodzie Drogowym w Miszewie.

Mocno zaawansowane prace budowlane trwają przy obiektach inżynierskich na odcinku S6 Skórowo - Leśnice. Roboty na trasie głównej i przy przejściach dla zwierząt realizowane są na sąsiednim odcinku S6 Leśnice - Bożepole Wielkie, gdzie kontynuowane są działania przy węzłach Lębork Wschód, Łęczyce oraz Lębork Zachód. Korzystne warunki atmosferyczne umożliwiły również wykonawcy ułożenie nawierzchni bitumicznej na fragmencie trasy, w czym pomogła specjalna nagrzewnica – maszyna wykorzystywana podczas układania bitumicznych warstw nawierzchni przy niskich temperaturach. Zasilane gazem urządzenie umożliwia osuszenie podłoża, a także podniesienie jego temperatury do pożądanych wartości dodatnich. Użycie nagrzewnicy pozwala na bezpieczne wykonywanie robót bitumicznych nawet w ujemnych temperaturach.

Prace w obrębie obiektów inżynierskich toczą się od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik. Kontynuowane są też roboty ziemne oraz roboty wykończeniowe przy obiektach mostowych na placu budowy drugiej jezdni S6 w ciągu obwodnicy Słupska.

Roboty budowlane przy drodze ekspresowej S6 prowadzone są również w woj. zachodniopomorskim. Zarówno na odcinku Sianów - Sławno, jak i Sławno - Słupsk, zakres prac jest dostosowywany do warunków atmosferycznych. Na pierwszym z nich wykonawca przygotowuje się do przeprowadzenia w ciągu kilku najbliższych tygodni zmian organizacji ruchu w rejonie Karnieszewice-Kawno i Malechowo-Karwice.

Ważny odcinek drogi ekspresowej S10 i autostrady A2

W woj. kujawsko-pomorskim wykonawca kontynuuje realizację przyszłej drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń na odcinku pomiędzy węzłami Bydgoszcz Południe i Bydgoszcz Park Przemysłowy. Prace przygotowawcze rozpoczęły się od usuwania karpin w pasie drogowym, wycinki pozostałych drzew oraz rozpoznania saperskiego terenu budowy. Na miejscu działają też geodeci.

Pogoda sprzyja postępowi prac na budowach również w woj. mazowieckim. Realizowanych jest większość robót na wschodniej części autostrady A2 – ponad 65 km trasy z Siedlec do Białej Podlaskiej. Dzięki łagodnej zimie i możliwości prowadzenia robót budowlanych, już niedługo od uciążliwego ruchu pojazdów przejeżdżających przez miasto odetchną mieszkańcy Lipska. W tym roku planujemy oddać do ruchu ponad 6 km obwodnicy tej miejscowości w ciągu DK79.

Wkrótce kierowcy pojadą nową trasą

Lekka zima sprawiła, że przy zachodniej granicy Polski – w woj. lubuskim – dobiega końca rozpoczęta w 2023 r. budowa obwodnicy Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22. Wykonywane są ostatnie prace porządkowe, odbiory techniczne i proceduralne. Za kilka tygodni nową drogą pojadą pierwsi kierowcy.

Wymienione prace, to tylko część robót w terenie, które odbywają się w czasie przerwy zimowej na inwestycjach GDDKiA. Wykonawcy wykorzystują sprzyjające warunki pogodowe lub wręcz tworzą infrastrukturę umożliwiającą prowadzenie robót niezależnie od pogody. Ponadto warunki pogodowe nie przeszkadzają przy pracach przygotowawczych na kolejnych inwestycjach.

Nie tylko roboty budowlane

Należy pamiętać, że realizacja inwestycji drogowych to nie tylko prace budowlane i układanie asfaltu lub betonu cementowego. To także m.in. wybór wykonawcy tych prac, a więc przetargi i ich kolejne etapy. Realizacja kontraktu i przygotowanie do budowy drogi to również potrzeba przygotowania specjalistycznej dokumentacji projektowej, technicznej i obowiązek uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych. Te wszystkie prace także realizowane są zimą.

Źródło: GDDKiA