Znikną największe korki na DK28 w Małopolsce

Orzech

Burmistrz Miasta Limanowa wydała decyzję środowiskową, która wyznacza trasę obwodnicy tej miejscowości. Nowa droga będzie miała 5,6 km i pobiegnie na południe od drogi krajowej nr 28. Ta decyzja pozwala Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na przejście do kolejnego etapu, czyli ogłoszenia przetargu na projekt i budowę obwodnicy, co Dyrekcja planuje zrobić jeszcze w tym roku.

Wariant 1A zatwierdzony

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej złożyliśmy wiosną 2023 roku, wskazując w nim trzy możliwe przebiegi obwodnicy. Jako wariant preferowany GDDKiA wskazała propozycję 1A i to właśnie ona będzie realizowana. W dużym stopniu jej przebieg pokrywa się z korytarzem przewidzianym pod obwodnicę w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Inwestycja jest realizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Trasa rozpocznie się w okolicy skrzyżowania ul. Krakowskiej z Łokietka, przed mostem na Sowlince. Powstanie tu rondo, skąd trasa pobiegnie na południe. Kolejne rondo zbudujemy na końcu nowej obwodnicy, w pobliżu skrzyżowania ul. Kościuszki z Agrestową. Trasa będzie miała 5,6 km, będzie drogą jednojezdniową, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku i pasem awaryjnym.

W ramach inwestycji powstaną:

dwa mosty nad Suchą Sowliną i Sowlinką,

dwie estakady o długości ponad 300 m każda - pierwsza będzie przechodzić nad Sowlinką oraz ul. Piastowską, Sikorskiego i Józefa Marka, a druga nad potokiem Jabłoniec i ul. Wiejską,

dwa skrzyżowania - z ul. Biedronia i Grunwaldzką oraz z ul. Żwirki i Wigury,

dwa wiadukty, którymi ul. Lipowa i Łokietka pobiegną nad obwodnicą,

cztery przejazdy pod obwodnicą (ul. Piastowska, Sikorskiego, Józefa Marka, Wiejska).

Zbudowane zostaną też dodatkowe drogi lokalne, które poprawią dojazd do terenów w pobliżu obwodnicy. Takie rozwiązanie zostało wypracowane we współpracy z przedstawicielami Limanowej. 

Piłsudskiego, Jana Pawła i Kościuszki dla mieszkańców

Biegnąca przez centrum Limanowej droga krajowa nr 28 to najbardziej obciążony ruchem, poza Nowym Sączem, odcinek tej trasy w Małopolsce. Codziennie jeździ tędy prawie 21 tysięcy samochodów. To dane z ostatniego pomiaru ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021. Jak bardzo jest to uciążliwe, wiedzą doskonale mieszkańcy miasta i Limanowszczyzny.

Obwodnica ma to zmienić. Wyprowadzi ruch tranzytowy poza miasto i przywróci centralną arterię miejscowości mieszkańcom.

Źródło: GDDKiA