[Polska] Rower – alternatywna komunikacja

Kajtman

Sezon rowerowy dobiega końca, ale część osób nie zamierza odkładać jeszcze na dobre swoich jednośladów. Tym bardziej, iż powrót dzieci do szkół wygenerował większe korki na drogach. Oprócz korzyści związanych z oszczędnością pieniędzy i czasu, ten środek lokomocji posiada walory zdrowotne i jest wśród młodych ludzi po prostu modny. Z pewnością byłby jeszcze bardziej gdyby nie trzeba było przeciskać się między sznurem kopcących samochodów, a w wiele miejsc można byłoby dostać się wydzieloną pod tym kątem ścieżką rowerową. W których miastach rowerzyści mają do dyspozycji największą siatkę przeznaczonych dla nich dróg?

 

Oczywiście wśród liderów znajdują się największe miasta, które ze względu na swoją rozległość wymagają zdecydowanie lepiej rozwiniętej infrastruktury. Najwięcej tras mają do dyspozycji warszawiacy, gdyż długość ścieżek rowerowych przekroczyła w ich mieście już 300 kilometrów. Mają gdzie z rowerem wybrać się także mieszkańcy Wrocławia. Do dyspozycji mają oni nieco ponad 200 km. Na wysokim miejsce w zestawieniu uwagę zwraca Rzeszów. Tak dobra pozycja wiąże się z tym, iż jest on niekwestionowanym liderem jeśli zestawimy ze sobą długość ścieżek rowerowych i wszystkich dróg w mieście. Świadczy to niewątpliwie o „prorowerowej” polityce tego miasta.


Nie ulega wątpliwości, iż pod względem szeroko rozumianej infrastruktury rowerowej wciąż jesteśmy daleko z tyłu za krajami nie tylko zachodniej Europy, ale i np. Czech. Optymistyczne jest jednak to, iż sytuacja stopniowo się poprawia. Największe miasta, ale również i mniejsze ośrodki chwalą się szeroko zakrojonymi planami na przyszłość w zakresie nowych inwestycji mających ułatwić korzystanie z tego środka transportu i rekreacji. Niedawno z ciekawą inicjatywą ustawodawczą wyszedł prezydent, który skierował do Sejmu projekt ustawy ułatwiającej budowę ścieżek rowerowych i szlaków turystycznych na wałach przeciwpowodziowych. Zmiany zaproponowane w niniejszym  projekcie ułatwią budowę dróg rowerowych oraz wyznaczanie szlaków turystycznych wzdłuż rzek, a sprawa jest o tyle istotna, iż dotyczy ona ponad 9,5 tys. obwałowań. Do tej pory jazda po nich była zabroniona i groziła grzywną lub mandatem.


Długość ścieżek rowerowych w wybranych miastach



Miasto



Długość ścieżek rowerowych (km)



Warszawa



312



Wrocław



205



Kraków



145



Gdańsk



129



Poznań



120



Rzeszów



91



Łódź



81



Opracowanie: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson Realty S.A. na podstawie danych Gazety Wyborczej


 

Wśród reklam deweloperów skierowanych do młodych rodzin i singli często przewija się wizualizacja osób na rowerach i informacja o możliwościach aktywnego spędzania czasu. Położenie w pobliżu ścieżki rowerowej z pewnością jest plusem konkretnej lokalizacji. Mile widziane przez klientów są również specjalnie wydzielone pomieszczenia ułatwiające przechowywanie rowerów. Dla kilkuosobowych rodzin jest to naprawdę duże ułatwienie, a dla dewelopera relatywnie niewielki koszt pozwalający na kreację wizerunku inwestora przyjaznego dla rowerzystów.

 

Emmerson Realty S.A.