Rowery dziecięce, familijne, a może tandemy? Prawdopodobnie w czerwcu dowiemy się, z jakich rozwiązań miasto zechce skorzystać przy wyborze operatora Wrocławskiego Roweru Miejskiego na 2019 rok.
Urzędnicy zakończyli prowadzenie dialogu technicznego, który miał m.in. przynieść odpowiedź na to, kiedy powinien ogłosić przetarg na wybór firmy obsługującej WRM od 2019 roku. O jego ogłoszeniu informowaliśmy w grudniu ubiegłego roku.
– Według dialogu optymalny czas na wdrożenie wypożyczalni rowerów o takich ramach to okres około czterech miesięcy. Znając specyfikę tej branży, planujemy jednak szybsze ogłoszenie postępowania, tak aby jego uruchomienie 1 marca nie było zagrożone. Zostanie ogłoszone najprawdopodobniej w okolicy czerwca – wyjaśnia Anna Worsztynowicz z biura prasowego magistratu.
Będą nowe rozwiązania?
Anna Worsztynowicz podkreśla duży postęp, jaki obserwujemy w branży systemów roweru miejskiego. Dodaje, że pojawiło się wiele nowych rozwiązań i celem przeprowadzonego dialogu technicznego było zorientowanie się, co jest dostępne na rynku.
– Co do modelu, który zastosujemy we Wrocławiu w następnych latach decyzje jeszcze nie zapadły. Trwają wewnętrzne ustalenia, jednak jeśli zdecydujemy się na zmiany, będą one korzystne dla użytkowników – zapowiada Worsztynowicz.
Jednym z uczestników dialogu był obecny operator Wrocławskiego Roweru Miejskiego, Nextbike Polska S.A. Rzecznik prasowy firmy, Marek Pogorzelski, mówi nam, że zgłosili szereg rozwiązań udoskonalających WRM.
– Między innymi oferowane w naszych systemach rowery dziecięce, tandemy, rowery familijne/cargo (trzykołowce, którymi można wygodnie i bezpiecznie przewieźć nawet czworo dzieci), dedykowane poszczególnym systemom aplikacje mobilne oraz rozwiązania umożliwiające pogłębienie integracji systemu roweru miejskiego z systemem komunikacji publicznej w mieście – tłumaczy Marek Pogorzelski.
fot. Tomasz Matejuk
Możliwa dalsza współpraca
Obecny operator deklaruje chęć udziału w najbliższym przetargu i dalszą współpracę z wrocławskim magistratem.
REKLAMA
– Przypomnę, że Wrocławski Rower Miejski jest pierwszym systemem Nextbike w Polsce, realizujemy już w tym mieście drugi kontrakt i bardzo cenimy sobie współpracę zarówno z miastem, jak i ze środowiskami rowerowymi i biznesem – stwierdza Pogorzelski.
Podkreśla, że we Wrocławiu funkcjonują dzięki współpracy operatora z partnerami komercyjnymi cztery stacje rowerowe, a w tym sezonie firma uruchomi kolejnych pięć w związku z porozumieniem z PKN Orlen, o czym pisaliśmy w tym miesiącu.
– Jesteśmy dumni z efektów naszej pracy – z Wrocławskiego Roweru Miejskiego korzysta już ponad 160 tysięcy osób, a liczba wypożyczeń przekroczyła 3,4 miliony. To drugi najlepszy wynik w Polsce. W ciągu dziesięciu ostatnich lat ruch rowerowy na wybranych ciągach wzrósł o blisko czterysta procent, miasto konsekwentnie wydłuża również długość tras rowerowych – dziś to już ponad 370 kilometrów – mówi Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy Nextbike Polska S.A.
Jego zdaniem pozwala to na optymizm w kwestii rozwoju systemu roweru miejskiego w mieście, a także zwiększenia udziału rowerów w ruchu drogowym.
Wrocławski Rower Miejski startuje w przyszłym tygodniu
WRM wraca 1 marca. Mieszkańcy będą mieli do dyspozycji 81 stacji i 810 rowerów, czyli o 5 stacji i 50 rowerów więcej niż rok temu.
Zasady korzystania nie zmienią się. Bezpłatne pozostaje każde nieprzekraczające 20 minut wypożyczenie. Przejażdżka do 60 minut kosztuje 2 złote, a każda kolejna godzina po 4 złote. W systemie można się zarejestrować przez internet, aplikację mobilną lub umiejscowiony przy każdej stacji terminal. Należy też zasilić konto kwotą minimum 10 złotych, z których pobierana będzie opłata za dłuższe wypożyczenia. Najszybszym sposobem wypożyczenia jest skorzystanie z aplikacji mobilnej Nextbike, można to również szybko zrobić za pomocą terminala.
– Większość wypożyczeń dokonywanych jest za pomocą aplikacji. Siłą systemu jest jednak to, że może z niego skorzystać każdy, również osoby, które z aplikacji mobilnej nie chcą lub nie mogą korzystać – wyjaśnia Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska.
Tegoroczny sezon potrwa do końca listopada. Od przyszłego roku miasto zapowiada dalszą rozbudowę systemu.
– Wrocławski Rower Miejski to dla nas jedno z ważniejszych ogniw prowadzonej polityki rowerowej. Dodatkowo intensywnie rozbudowujemy sieć tras rowerowych oraz powiększamy liczbę rowerowych miejsc parkingowych. Ze względu na olbrzymie zainteresowanie wrocławian korzystaniem z wypożyczalni w 2019 roku, przymierzamy się do mocnej rozbudowy systemu do 2000 rowerów. Już wkrótce przeprowadzimy konsultacje społeczne dotyczące lokalizacji stacji w przyszłości – mówi Daniel Chojnacki, wrocławski oficer rowerowy.