56 nowych lokomotyw, modernizacja 248 wagonów - PKP Intercity z dofinansowaniem

SAD

56 nowych lokomotyw, modernizacja 248 wagonów – na to przeznaczą PKP Intercity dofinansowanie z KPO, którego druga transza właśnie wpłynęła do przewoźnika.

Do 2026 roku PKP Intercity ma otrzymać w sumie 2 mld 162 mln zł z KPO. Do tej pory przewoźnik dostał ponad 1 mld zł. Środki te zostaną przeznaczone na zakup 56 nowych lokomotyw oraz modernizację 248 różnego typu wagonów.

W październiku 2024 r. PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w kwocie 2 mld 162 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Poziom wsparcia ze środków UE wynosi ponad 94 procent wydatków kwalifikowanych. W kwietniu 2025 roku przewoźnik otrzymał 874,5 mln zł, a teraz wpłynęło z KPO ponad 147 mln zł. Pieniądze są wykorzystywane na sfinansowanie zakupu 56 nowoczesnych lokomotyw o wartości 1 mld zł i modernizację 248 różnych typów wagonów o wartości 1,2 mld zł. Warunkiem otrzymania unijnego grantu jest wykonanie wszystkich inwestycji do połowy 2026 roku.

Nowoczesne i wygodne pociągi produkowane w Polsce

Dzięki środkom z KPO PKP Intercity sfinansuje zakup 56 lokomotyw Griffin osiągających prędkość 160 km/h. Nowe pojazdy pozwolą szybciej i bezpieczniej podróżować po Polsce oraz zapewnią punktualne przejazdy. Ponadto, dofinansowanie z KPO pokryje koszty związane z modernizacją 248 wagonów. Będą one wyposażone w wygodne fotele ze stolikami, indywidualne oświetlenie, klimatyzację, system informacji pasażerskiej. W puli wagonów znajduje się również 50 specjalnych pojazdów COMBO dostosowanych do potrzeb różnych grup pasażerów: osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, osób starszych czy rowerzystów. Wagony i lokomotywy będą przeznaczone do obsługi tras praktycznie w całej Polsce. Na mapie połączeń znajdą się duże aglomeracje, np. Warszawa, Kraków, Wrocław, Białystok, Gdańsk czy Poznań. Będą to też mniejsze miasta, jak np. Piła, Hajnówka, Lubartów, Sieradz, Krotoszyn, Kalisz, Lubliniec, Zakopane czy Piotrków Trybunalski.

Kontrakty na wagony i lokomotywy, objęte wsparciem z KPO, są realizowane wyłącznie przez polskich producentów. Modernizacją wagonów zajmują się: poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski, bydgoska fabryka Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki i PKP Intercity Remtrak. Z kolei Newag z Nowego Sącza dostarcza nowoczesne lokomotywy elektryczne.

PKP Intercity już od 2007 roku otrzymuje środki z UE. Do tej pory dofinansowanie unijne zostało przyznane 14 projektom przewoźnika, z czego 12 zostało już zrealizowanych. Łączna kwota przyznanego wsparcia to prawie 5,3 mld złotych dla projektów o wartości 11 mld złotych.

Inf. prasowa PKP IC