W środę, 23 września PKP Intercity poinformował o podpisaniu z oleśnicką firmą Olkol sp. z o.o. umowy na modernizację 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07. Oleśnicka firma będzie miała 32 miesiące na realizację całego zamówienia, a pierwsza unowocześniona lokomotywa ma trafić do PKP Intercity w ciągu 18 miesięcy od dnia rozpoczęcia modernizacji.
Po modernizacji, przeprowadzonej w Oleśnicy 20 lokomotyw elektrycznych pojedzie z prędkością 160 km/h - poinformowała w środę PKP Intercity. Koszt prac wyceniono na 200 mln zł.
Modernizacja będzie współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 dla projektu "Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A." Maksymalna wartość przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji to 52 mln zł. Łącznie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało dotychczas 653,7 mln zł dotacji.
Modernizacja lokomotyw obejmie zwiększenie maksymalnej prędkości pojazdów ze 125 km/h do 160 km/h. Częściowo zostaną także zmienione parametry konstrukcyjne w układzie sterowania, zasilania oraz napędowym. Po przeprowadzonych pracach modernizacyjnych lokomotywy zyskają także nowy system sterowania hamowaniem - możliwe stanie się hamowanie elektrodynamiczne z możliwością odzyskiwania energii i oddawania jej do sieci trakcyjnej. Unowocześnione zostaną również kabiny maszynistów, co ma znacząco podnieś komfort pracy w nich. 20 zmodernizowanych lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 zyska także nowoczesny system diagnostyczny.
olkol.pl
Jak informuje PKP Intercity lokomotywy będą wykorzystywane do obsługi połączeń na trasach: Świnoujście – Szczecin – Wrocław – Katowice – Kraków/Lublin, Zielona Góra/Wrocław – Poznań – Olsztyn/Gdynia oraz na trasie: Szczecin – Gdynia – Olsztyn – Białystok.
Podstawowym celem wartego 7 mld zł programu "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji" jest zakup nowego o modernizacja taboru, a także dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor tego polskiego przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. W 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. taboru ma posiadać bezprzewodowy internet. Wartość wszystkich dotychczas zakontraktowanych inwestycji w ramach tej największej w historii PKP Intercity strategii wymiany i modernizacji taboru wynosi obecnie ponad 4,5 mld zł brutto. Jednym z elementów tego programu są inwestycje m.in. w unowocześnienie floty lokomotyw. Oprócz najnowszej umowy z oleśnickim Olkolem na modernizację 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07, PKP Intercity odebrał już 24 z 30 zakupionych nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin wyprodukowanych przez firmę NEWAG z Nowego Sącza oraz podpisał w grudniu 2019 r. umowę z FPS H. Cegielski z Poznania na modernizację 13 spalinowych lokomotyw manewrowych typu SM42.
Olkol sp. z o.o. świadczy usługi w zakresie naprawy i modernizacji taboru kolejowego, a w szczególności lokomotyw elektrycznych. Spółka powstała w 2015 roku i prowadzi działalność na terenie dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego (ZNTK) w Oleśnicy.
Podstawową działalnością przedsiębiorstwa jest kompleksowy serwis taboru kolejowego wraz z pełnym odbiorem komisarycznym i dozorowym. Olkol sp. z o.o. zatrudnia wysoko wykwalifikowaną kadrę pracowniczą z długoletnim doświadczeniem w zakresie modernizacji, napraw i bieżącego utrzymania taboru kolejowego. Posiada także dokumentację konstrukcyjno‑technologiczną w zakresie napraw taboru kolejowego, w tym zwłaszcza lokomotyw elektrycznych serii EU/EP 07, EP08, ET22.