Collins Aerospace, spółka należąca do grupy RTX, rozbudowuje swój zakład produkcyjny w Tajęcinie pod Rzeszowem, w województwie podkarpackim. Systemy podwozia tej firmy wykorzystywane są w samolotach cywilnych i wojskowych na całym świecie. Polski oddział będzie największym poza Stanami Zjednoczonymi.
• Rozbudowa zakładu w Tajęcinie o kolejne 4000 metrów kwadratowych stanowi nie tylko istotny krok w zwiększeniu zdolności produkcyjnych, lecz także wpisuje się w szerszą strategię koncernu RTX, polegającą na dywersyfikacji i optymalizacji globalnych zasobów inżynieryjnych
• Nowa inwestycja zwiększy możliwości operacyjne RTX w Polsce, gdzie spółki z grupy zatrudniają obecnie ponad 9100 osób
• RTX to największy na świecie koncern lotniczo-zbrojeniowy z centralą w Arlington, w stanie Wirginia. Zatrudnia ponad 185 tysięcy pracowników na całym świecie i osiąga roczne przychody w wysokości ponad 80 mld dolarów (2024 r.)
– Ta inwestycja to kolejny krok w dostarczaniu niezawodnych i wydajnych systemów podwozia dla klientów cywilnych i wojskowych w oparciu o nasze systemy. Rozszerzając produkcję w Polsce, zapewniamy sobie możliwość zaspokojenia rosnącego popytu na nasze produkty na całym świecie – podkreśla Matt Maurer, wiceprezes ds. systemów podwozia w Collins Aerospace.
Porównując Polskę z innymi lokalizacjami RTX w Europie, można zauważyć istotne różnice, które tłumaczą skalę inwestycji na Podkarpaciu. Ośrodki w Niemczech czy we Francji tradycyjnie koncentrują się na integracji systemów awioniki oraz zaawansowanych technologiach sensorycznych, a placówki w Wielkiej Brytanii specjalizują się m.in. w rozwiązaniach napędowych i materiałach kompozytowych.
Polska, dzięki niemal 50-letniej obecności Grupy RTX i stopniowemu rozwijaniu własnych kompetencji inżynieryjnych, wyspecjalizowała się natomiast w produkcji i serwisie systemów o wysokiej niezawodności, w tym podwozi lotniczych. Zatrudniające ponad 9100 osób ośrodki inżynieryjne, serwisowe, produkcyjne i badawczo-rozwojowe działające w Polsce stały się naturalnym fundamentem do dalszej ekspansji w obszarze, gdzie krytyczne znaczenie ma zarówno powtarzalna jakość, jak i zdolność do szybkiej adaptacji procesów technologicznych.
Sam zakład w Tajęcinie, funkcjonujący od 2012 roku, stał się ważnym punktem na mapie europejskich operacji Collins Aerospace
Zakończenie rozbudowy planowane jest na początek 2026 roku. Ma to otworzyć przestrzeń produkcyjną dla systemów podwozia obejmujących główne, przednie i skrzydłowe zespoły, które są projektowane i wytwarzane z wykorzystaniem wysokowytrzymałych stopów metali, zintegrowane z systemami sterowania, hamowania i kontroli. Te rozwiązania techniczne umożliwiają osiągnięcie maksymalnej odporności na obciążenia eksploatacyjne przy jednoczesnym ograniczeniu wymagań serwisowych.
W porównaniu z lokalizacjami zachodnioeuropejskimi, które skupiają się na bardziej niszowych segmentach technologicznych, Polska pełni funkcję „centrum ciężkości” produkcji głównych komponentów, stanowiących podstawę bezpieczeństwa i niezawodności samolotów.
Globalnie Collins Aerospace, zatrudniająca 80 tysięcy pracowników, buduje spójną architekturę zdolności technologicznych, w której każdy ośrodek pełni jasno określoną rolę. Polska wyróżnia się na tle Europy nie tylko skalą zatrudnienia i wszechstronnością działalności – od badań po serwis – lecz także stabilnym tempem rozwoju i długoterminową perspektywą, którą potwierdza obecna inwestycja. W praktyce oznacza to, że zakład w Tajęcinie, wraz z innymi ośrodkami RTX w Polsce, pełni unikatową funkcję pomostu między europejskimi centrami badań i projektowania a globalną siecią produkcji i logistyki.
Rozbudowa zakładu inżynieryjnie przekłada się na wzrost kompetencji w zakresie projektowania, wytwarzania i integracji systemów podwozia, a gospodarczo – na umocnienie pozycji Polski jako kluczowego gracza w globalnym przemyśle lotniczym i obronnym.