Wykonany został pierwszy z trzech najważniejszych kroków milowych niezbędnych do realizacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Południe. Planowana inwestycja otrzymała właśnie decyzję środowiskową. Postanowienie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku jest prawomocne i ostateczne. Dlaczego decyzja środowiskowa ma tak wielkie znaczenie dla PKM Południe?
W kolejce projekt budowlany i finansowanie
Drugim będzie – powstający już od 3 miesięcy – projekt budowlany wraz z pozwoleniem na budowę, a trzecim zapewnienie finansowania budowy PKM Południe. W tym przypadku przygotowujące wspólnie ten projekt Województwo Pomorskie i Miasto Gdańsk zabezpieczyły już w swoich wieloletnich planach finansowych środki na wkład własny potrzebny do sfinansowania inwestycji i równolegle aktywnie zabiegają o zewnętrzne dofinansowanie ze środków UE.
Według aktualnych szacunków budowa nowej linii kolejowej przedłużającej istniejącą linię SKM od Gdańska Śródmieścia aż do Kowal ma kosztować nieco ponad 2,3 mld zł, z czego 2 mld mają pochodzić z zewnętrznego dofinansowania, a pozostały wkład własny pokryty zostanie w 60 proc. przez Miasto Gdańsk i w 40 proc. przez Województwo Pomorskie.
– Prawomocna decyzja środowiskowa dla PKM Południe to ważny krok w realizacji tej strategicznej inwestycji dla Gdańska i całego regionu. Obejmuje ona nie tylko nową linię kolejową, ale także ważne inwestycje drogowe, które poprawią komunikację i komfort mieszkańców.
Brak odwołań potwierdza, że projekt został dobrze przygotowany i cieszy się szeroką akceptacją. To duży krok naprzód w rozwoju nowoczesnej i zrównoważonej mobilności w naszym mieście – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Czego dotyczy decyzja RDOŚ?
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Rozwój infrastruktury transportowej w południowych dzielnicach Gdańska” już w styczniu tego roku.
Decyzja obejmuje zarówno nową linię kolejową PKM Południe na odcinku od SKM Gdańsk Śródmieście do Kowal (realizowaną przez PKM SA) oraz dwie towarzyszące jej inwestycje drogowe: ulicę Nową Sandomierską i ulicę Nową Świętokrzyską – etap II (realizowane przez Miasto Gdańsk).
Na postanowienie RDOŚ nie wpłynęło żadne odwołanie. Tym samym decyzja stała się już ostateczna.
Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach to bardzo ważny etap procesu inwestycyjnego, otwierający drogę do występowania o kolejne decyzje inwestycyjne m.in. decyzję o lokalizacji linii kolejowej, decyzję o pozwoleniu na budowę dla inwestycji kolejowej czy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Więcej o PKM Południe
Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.
Dzięki nowej infrastrukturze, mieszkańcy tych obszarów zyskają dostęp do szybszych i bardziej efektywnych połączeń kolejowych, co znacząco poprawi jakość życia w metropolii i regionie.
Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie unijne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku.
Źródło: UM Gdańsk / PKM Południe