CPK dementuje nieprawdziwe informacje dotyczące wpływu budowy linii KDP na niektóre zakłady przemysłowe w Kaliszu

Orzech

Spółka Centralny Port Komunikacyjny dementuje nieprawdziwe informacje dotyczące wpływu budowy linii Kolei Dużych Prędkości na niektóre zakłady przemysłowe w Kaliszu. W odpowiedzi na pojawiające się w przestrzeni publicznej nieprawdziwe informacje dotyczące wpływu budowy linii Kolei Dużych Prędkości na niektóre zakłady przemysłowe w Kaliszu spółka informuje, że inwestycje CPK nie wpłyną na funkcjonowanie Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL Kalisz ani Pratt & Whitney.

Centralny Port Komunikacyjny informuje:

Przejście linii przez tereny WSK było kiedyś analizowane, ale od wielu miesięcy nie jest brane pod uwagę. W związku z tym przyszła infrastruktura CPK w żadnym stopniu nie będzie ingerować w prace wytwórni. Planowany obecnie przebieg linii KDP i obwodnicy kolejowej Kalisza nie przewiduje również trasy przebiegu przez nieruchomości Pratt & Whitney.

Informacja rozpowszechniana przez jedną z lokalnych redakcji i mówiąca o „poważnej ingerencji w zakłady Pratt & Whitney, mogącej grozić zamknięciem firmy i zwolnieniem tysiąca osób”, jest nieprawdziwa i wprowadzająca opinię publiczną w błąd. Uderza nie tylko w Spółkę CPK, ale przede wszystkim pracowników lokalnego zakładu i ich rodziny, które mogłyby czuć się zaniepokojone potencjalną utratą miejsc pracy. Tymczasem takie zagrożenie nie występuje i nigdy nie istniało. Nowa linia kolejowa w żadnej części nie będzie przebiegała przez tereny wspomnianego zakładu.

Drgania spowodowane przez przejeżdżające nową linią pociągi Kolei Dużych Prędkości nie zakłócą produkcji prowadzonej w Pratt & Whitney Kalisz.

Po pierwsze, wpływ inwestycji CPK na sąsiedni zakład będzie poddany szczegółowym analizom, a w razie potrzeby inwestor planuje zastosowanie środków zapobiegawczych redukujących drgania. W pobliżu zakładów przemysłowych nie przewidujemy budowy rozjazdów, które teoretycznie, mogłyby takie drgania powodować.

Co więcej, od dawna na tym obszarze zlokalizowane są tory (Linia Kolejowa nr 14), po których przemieszczają się pociągi pasażerskie i towarowe. W przypadku linii KDP, będą to wyłącznie przejazdy pasażerskie. Dodatkowo współczesna technologia potrafi zniwelować uciążliwości związane z wpływem KDP na otoczenie. Pisanie o „degradacji kaliskiego przemysłu”, który w tym przypadku nie ucierpi nawet w najmniejszym stopniu, jest więc nadużyciem.

Nieprawdziwe są również zarzuty o „rozbicie miasta na dwie części”.

Planowany przebieg obwodnicy przechodzi południową stroną Kalisza, daleko od centrum. Co więcej, planowany jest na obszarze terenów przemysłowych, gdzie dominują pola i łąki. Jako element konsensusu, z władzami miasta wypracowana zostanie technologia wykonania linii kolejowej, która zapewni ingerencję w tereny zurbanizowane w najmniejszym możliwym stopniu. Przebieg prowadzony będzie w sąsiedztwie ulicy Elektrycznej, która już dziś wykorzystywana jest przez dziesiątki ciężarówek dojeżdżających tędy do okolicznych zakładów. Przejazd ten zostanie zachowany, aby budowa i funkcjonowanie nowych linii kolejowych nie utrudniały komunikacji z okolicznymi zakładami.

Planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do centrum. Składy przejeżdżające przez Kalisz, jak i te zatrzymujące się w nim, do momentu wjechania na łącznicę będą bowiem korzystały z tej samej infrastruktury. Po realizacji inwestycji Kalisz zyska najlepszą ofertę komunikacyjną w swej historii.

Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu z Kalisza do Poznania będzie wynosił między 38 a 44 minuty 

W zależności od prędkości pociągu (obecnie to 1 godz. 28 minut najszybszym pociągiem). Trasa Kalisz – Warszawa skróci się do ok. 1:39 – 1:55 minut (będzie to o godzinę krócej niż obecnie). Długoterminowe plany zakładają, że Kalisz będzie największym beneficjentem budowy nowej infrastruktury kolejowej. Planowane zwiększenie liczby połączeń zakłada, że co godzinę kursował będzie pociąg zatrzymujący się w Kaliszu.

Źródło: CPK