CPK: Kluczowy krok w kierunku budowy największej inwestycji infrastrukturalnej w Polsce

Orzech

Centralny Port Komunikacyjny prowadzi postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na roboty budowlane polegające na wybudowaniu terminala pasażerskiego CPK. Na postawione warunki udziału i kryteria selekcji wpłynęło osiem odwołań. Połowę z nich firmy wycofały same, a wszystkie pozostałe oddaliła dziś Krajowa Izba Odwoławcza (KIO). To ważna decyzja, ponieważ jednym z ważnych celów Spółki jest jak największy udział polskich podmiotów w realizacji robót budowlanych.

Spółka CPK, odpowiadając na głosy branży, już wiele tygodni temu istotnie zliberalizowała warunki udziału w postępowaniu na budowę terminala pasażerskiego. Obniżono próg projektów referencyjnych z 300 do 200 mln zł oraz złagodzono wymagania dotyczące doświadczenia personelu. Ponadto zmniejszono wymóg przychodów rocznych dla co najmniej jednego członka konsorcjum z 2 mld zł do 1 mld zł. Zmiany wprowadzone przez Zamawiającego spotkały się z bardzo pozytywną odpowiedzią rynku. W efekcie zdecydowana większość firm wycofała w całości lub części swoje odwołania do KIO.

Wszystkie pozostałe odwołania były przedmiotem postępowania, które zakończyło się wyrokiem ogłoszonym 21 lipca 2025 roku. KIO w całości podzieliła argumentację Zamawiającego, oceniając wszystkie warunki i kryteria wyboru przyjęte przez CPK za trafne oraz zasługujące na uwzględnienie. W ocenie organu, zarzuty dotyczące ograniczenia konkurencji okazały się całkowicie bezpodstawne. Spółka przygotowała postępowanie z bardzo dobrym rozeznaniem możliwości rynku, zapewniając możliwość udziału w postępowaniu polskim wykonawcom.

– Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej to potwierdzenie, że warunki przetargu na budowę terminala pasażerskiego CPK są zgodne z prawem, konkurencyjne i niedyskryminujące. Cieszy nas, że nasze działania – w tym złagodzenie wymagań – spotkały się z pozytywną reakcją branży i umożliwiły szeroki udział polskich firm. To dla nas kluczowe, by jak największa część tego strategicznego projektu była realizowana przez podmioty działające w Polsce i płacące tu podatki – podkreśla dr. Filip Czernicki, prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Izba uznała, że Zamawiający był uprawniony do postawienia wymogu przychodów rocznych na poziomie 4 mld zł dla jednego wykonawcy lub sumy dla członków konsorcjum, ponieważ koreluje to z wartością zamówienia i nie jest nadmierne. Izba zwróciła uwagę na możliwość sumowanie potencjału wykonawców, co powoduje szeroki dostęp do postępowania, nie tylko dla największych wykonawców.

Izba wskazała także, że limit pięciu wykonawców dopuszczonych do dialogu, to więcej niż minimum, zapewnia odpowiednią konkurencję i nie jest dyskryminujący. Pozwala na sprawne i efektywne przeprowadzenie postępowania.

KIO podzieliło także argumentację Zamawiającego, że kryteria wyboru polegające na referencyjnych: budynkach kubaturowych w UE i EFTA za ponad 200 mln zł każdy (max 10 pkt.); terminalach pasażerskich w Polsce za ponad 50 mln zł każdy (max. 6 pkt.); terminalach pasażerskich na świecie za więcej niż 1 mld zł każdy (max 2 pkt.); – są niedyskryminujące i konkurencyjne, oddalając w tym zakresie odwołania wykonawców.

Polskie firmy są w pełni zdolne do odgrywania kluczowych ról w realizacji projektu CPK i takie są również założenia postępowania w sprawie budowy terminala. W przetargu tym mogą uczestniczyć takie krajowe podmioty jak: MIRBUD, ERBUD, UNIBEP, Pekabex BET, Adamietz, PUT Intercor, Dekpol, NDI, Polimex, Atlas Ward czy Doraco, a także inne spółki z siedzibą w Polsce, działające na polskim rynku i płacące tu podatki – niezależnie od struktury właścicielskiej.

Centralny Port Komunikacyjny to projekt o bezprecedensowej skali – nowoczesne lotnisko, sieć Kolei Dużych Prędkości i nowe drogi. W każdym z tych segmentów aktywnie uczestniczą polskie firmy. Postępowania zakupowe w CPK są transparentne i prowadzone na platformie SmartPZP, do której dostęp mają wszystkie zainteresowane firmy. Dla zamawiającego dużą wartością jest znajomość polskiego prawa budowlanego, a to właśnie polskie firmy mają tu przewagę.

Źródło: CPK