DCT Gdańsk wybrał wykonawców trzeciego nabrzeża głębokowodnego – tzw. T3

Orzech

DCT Gdańsk, operator największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim, podpisał z konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV kontrakt na budowę trzeciego nabrzeża głębokowodnego – tzw. T3. Prace budowlane mają się rozpocząć na początku września – po zakończeniu sezonu wakacyjnego.

W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Dodatkowo zostanie zakupionych 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym. Po zakończeniu budowy T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi nowej generacji statków kontenerowych przypływających na Morze Bałtyckie, zmniejszającym odległości żeglugowe dla statków dowozowych i zapewniającym polskim i regionalnym spedytorom więcej połączeń na całym świecie w ramach efektywnych serwisów.

Budimex S.A. jest jedną z największych grup budowlanych w Polsce z ponad 50-letnią historią i dziesiątkami zrealizowanych i oddanych projektów przemysłowych. Jako generalny wykonawca oferuje usługi w sektorach takich jak infrastruktura drogowa, kolejowa i lotniskowa oraz energetyka i zrównoważone budownictwo z wykorzystaniem rozwiązań przyjaznych dla środowiska.

Dredging International NV jest światowym liderem w dziedzinie pogłębiania dna morskiego, rozwiązań w zakresie energii morskiej, projektów infrastrukturalnych i środowiskowych. W ramach budowy T3 firma poprowadzi prace pogłębiarskie i rekultywacyjne w celu stworzenia 36-hektarowej platformy, która będzie stanowić podstawę nowego terminala. Prace pogłębiarskie i rekultywacyjne rozpoczną się we wrześniu br., a na początku 2023 roku budowa ściany północnej i południowej oraz głównego nabrzeża.

Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku.

– W trakcie budowy podejmiemy wszelkie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze pozostającym pod wpływem inwestycji. Po jej zakończeniu terminal stanie się najnowocześniejszym obiektem tego typu na Morzu Bałtyckim i będzie odzwierciedlał nasze zaangażowanie w zrównoważone inwestycje i działanie, dzięki zmniejszeniu emisji CO2 zarówno w trakcie budowy, jak i przy użyciu sprzętu, który wykorzystamy w przyszłej działalności – powiedział Charles Baker, Dyrektor Zarządzający DCT Gdańsk.

W pierwszej fazie nowy terminal zwiększy zdolność przeładunkową DCT Gdańsk o 1,7 mln TEU do poziomu 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie. Po zakończeniu T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, kontynuującym obsługę krajów Europy Środkowo-Wschodniej, krajów bałtyckich oraz międzynarodowych rynków handlowych, a także wspierającym polską gospodarkę. Inwestycja oznacza także znaczne wzbogacenie oferty usługowej dla klientów DCT Gdańsk oraz impuls do pozyskiwania nowych usług i sojuszy żeglugowych.

– Rozpoczęcie prac budowlanych przy T3 będzie początkiem nowej ery w przeładunkach kontenerów na Bałtyku. Ta pionierska podróż rozpoczęła się w DCT Gdańsk już 15 lat temu. Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć oraz wdzięczni naszym klientom, pracownikom i wszystkim innym interesariuszom za wiarę i lojalność, które nam okazali. T3 to naturalny krok w naszej podróży w kierunku prawdziwego The Baltic Hub – mówi Charles Baker.

– Budimex zrealizuje w ramach konsorcjum z belgijską firmą DREDGING INTERNATIONAL N.V kolejne, strategiczne w skali międzynarodowej, zadanie inwestycyjne. Rozbudowa terminala kontenerowego DCT Gdańsk o kolejny etap T3 sprawi, że DCT Gdańsk największy terminal kontenerowy na Bałtyku zwiększy swoje możliwości przeładunkowe o 1,7 mln TEU. Kontrakt przewiduje realizację prac w formule "Projektuj i Buduj". Prace budowlane rozpoczniemy jak najszybciej po uzyskaniu wszystkich akceptacji Klienta dla Dokumentacji przedstawionej przez Konsorcjum oraz w terminach przewidywanych w Decyzji Środowiskowej dla tej inwestycji tj. po 01.09.2022. Do tego czasu trwać będą intensywne prace projektowe w zakresie branży hydrotechnicznej i robót czerpalnych.. Same prace budowalne zakładają wykonanie robót czerpalnych o kubaturze ponad 4 mln m3, wykonanie linii cumowniczej o długości ponad 700 m. Sam terminal T3 będzie miał powierzchnię ponad 360 000 mkw., głębokość operacyjną 17 m i będzie pół automatyczny co jest nowością w Polsce i trendem obecnym w tej chwili na świecie. Co warte jest także podkreślenia, umowa przewiduje stopniowe udostępnianie terminala klientowi, tak aby równolegle do budowy mógł on prowadzić operacje przeładunkowe. W chwili zakończenia budowy ponad 50 % powierzchni terminala będzie już wykorzystywane przez Klienta do działalności komercyjnej – mówi Artur Popko, Prezes Budimex SA.

O DCT Gdańsk:

DCT Gdańsk został uruchomiony w 2007 r. i posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km umożliwiając obsługę 4 statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.

W 2021 r. DCT Gdańsk przeładował ponad 2,09 mln TEU. W dniu 8 kwietnia 2021 r. osiągnął 15 mln TEU, co stanowi całkowitą przepustowość obsługiwaną od początku istnienia terminalu.

DCT zatrudnia ponad 1000 osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Terminal ma bezpośredni i znaczący wpływ na regionalną i polską gospodarkę, generując ponad 12 miliardów złotych rocznie do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.

Terminal jest własnością PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30%). PSA International jest wiodącą globalną grupą portową i zaufanym partnerem operatorów towarowych na całym świecie. Flagowe obiekty PSA znajdują się w Singapurze i Antwerpii, a globalna sieć PSA obejmuje ponad 50 lokalizacji w 26 krajach świata. Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) to grupa instytucji finansowych oferujących instrumenty rozwoju dla przedsiębiorstw, samorządów i osób fizycznych, inwestujących w zrównoważony rozwój społeczno-gospodarczy. IFM Investors jest globalną firmą zarządzającą funduszami instytucjonalnymi, której aktywa na dzień 31 marca 2021 r. wynosiły 118 mld USD.