Do listopada PKP CARGO zwolni 4124 pracowników

Orzech

9 września w siedzibie PKP CARGO w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli Zarządu spółki z reprezentantami kolejowych związków zawodowych. Omawiane były tematy wypłaty wynagrodzeń, wypowiedzeń umów o pracę, pozyskiwania nowych kontrahentów, prowadzenia dialogu społecznego, zmian w statucie spółki, zabezpieczenia przyszłego zatrudnienia zwalnianych pracowników.

Jak podkreślił p.o. Prezesa Zarządu dr Marcina Wojewódka, to spotkanie jest kolejnym, ale też tylko jednym z zaplanowanych już na kolejne tygodnie i miesiące. Najbliższe odbędzie się 30 września. Poinformował też przedstawicieli strony społecznej o swoim udziale w Posiedzeniu Plenarnym Rady dialogu Społecznego, gdzie także był omawiany temat sytuacji PKP CARGO.

W odniesieniu do pensji za sierpień prezes Wojewódka przekazał, że zasadnicze wynagrodzenia zostały wypłacone. Spółka nie dysponuje natomiast pieniędzmi na wypłatę świadczeń długoterminowych, takich jak odprawy emerytalne, nagrody jubileuszowe czy ekwiwalenty za niewykorzystane urlopy. Jest to koszt ponad 22 mln zł. Zapewnił, że gdy tylko środki się pojawią, zostaną wypłacone wraz z należnymi odsetkami.

W kwestii nowych kontraktów dr Marcin Wojewódka podał, że od maja br. PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji wygrało w zasadzie wszystkie kontrakty, które się pojawiły na rynku i są one liczone w milionach złotych. Są to umowy między innymi z takimi firmami, jak: ENEA, Bogdanka, ArcelorMittal, TAURON Ciepło, PGE Energia Ciepła, ZEW KOGENERACJA. Zaznaczył, że specyfiką branży jest jednak to, że są to kontrakty na przyszłość, których efekty będą widoczne w latach 2025-2026. Wyjaśniał, że być może ktoś stwierdzi, że oferowane przez PKP CARGO ceny przewozów są zbyt niskie, ale tego wymaga konkurencyjny obecnie rynek, na którym cena jest kluczowa.

Prezes Zarządu odniósł się także do zwolnień grupowych i wypowiedzeń wręczanych od początku września ze skróconym, jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia. Jak zaznaczył, w indywidualnych przypadkach wypowiedzenia mogą zostać wręczone w październiku. Do limitu 4124 zwolnionych będą wliczani także odchodzący na emerytury już w lipcu i sierpniu, o ile ich stanowiska nie będą odtwarzane.

Odnosząc się do przyszłego zatrudnienia osób, które stracą pracę w PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, prezes Marcin Wojewódka podkreślił, że Zarząd stara się aktywnie pomóc osobom odchodzącym ze Spółki, dlatego podpisanych zostało 13 listów intencyjnych, dotyczących zatrudnienia łącznie ponad 2000 pracowników.

Porozumienia zostały podpisane zarówno ze spółkami z branży transportowej takimi jak m.in.: POLREGIO, PKP INERCITY, PKP INTERCITY REMTRAK, PKP Polskie Linie Kolejowe, PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki, Koleje Wielkopolskie i Koleje Mazowieckie, ale także spoza branży, np. z firmami Budimex oraz Stadler.

Byli pracownicy PKP CARGO o ile spełnią warunki niezbędne do zatrudnienia w tych spółkach mogą płynnie znaleźć tam zatrudnienie.

Dodatkowo PKP CARGO uruchamia szkolenia pomagające w znalezieniu nowej pracy, m.in. dotyczące pisania CV. Planowane są też dni otwarte i warto, aby pracownicy licznie wzięli w nich udział.

Prezes Zarządu dr. Marcin Wojewódka poinformował podczas spotkania ze związkami zawodowymi także o zwołanym na 7 października Walnym Zgromadzeniu Spółki, gdzie zostaną dokonane zmiany w jej statucie. Dotyczyć będą one m.in. składu Zarządu, w którym ma znaleźć się jeden przedstawiciel pracowników. Będzie on wybierany w postępowaniu konkursowym. Zmiany mają też dotyczyć Rady Nadzorczej, w której zostanie utrzymane przedstawicielstwo pracowników i będzie to jedna osoba.

Przedstawiciele związków zawodowych pytali m.in. o: nowe kontrakty, pracowników oddelegowanych do pracy w związkach zawodowych, termin wręczania świadectw pracy, źródła z jakiego będą wypłacane odprawy, procesu zwalniania maszynistów oraz o to ile zwolnionych osób już znalazło nową pracę.

Prezes Wojewódka poinformował, że odpowiedź na część z tych pytań będzie znana pod koniec miesiąca, a nawet w październiku czy listopadzie. Dodał, że w miarę możliwości wszystkie kwestie będą wyjaśniane podczas kolejnych spotkaniach ze związkami zawodowymi.

Dr Marcin Wojewódka stwierdził, że proces zwolnień grupowych i związanych z tym aktywności tak po stronie spółki, jak i pracowników dopiero się rozpoczął. Zapewnił, że nie wpłacone teraz świadczenia zostaną wypłacone, choć z opóźnieniem. Ochrona związkowa jest przez postpowanie sanacyjne wyłączona. Maszyniści, objęci restrukturyzacją, mogą pozostać w zatrudnieniu na razie na pół etatu, ale jeżeli zechcą odejść z miesięcznym okresem wypowiedzenia, to będą mieli taką możliwość.

Źródło: PKP CARGO S.A.