Dwa miliony silników z zakładu Stellantis w Tychach

Orzech

Zakład produkcji jednostek napędowych Stellantis w Tychach jest jedną z głównych europejskich fabryk Stellantis, produkujących wysokowydajne trzycylindrowe silniki benzynowe z turbodoładowaniem. Dwumilionowy silnik reprezentuje ich najnowszą generację, zaprojektowaną dla harmonijnej integracji z zaawansowanym systemem hybrydowym Stellantis eDCT.

To 1,2-litrowa, trzycylindrowa, turbodoładowana jednostka o mocy 136 KM (100 kW) i momencie obrotowym 230 Nm. Jej trwałość wzmocniono przez zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii oraz łańcucha rozrządu dla maksymalnej niezawodności. Dzięki pracy w cyklu Millera silnik charakteryzuje się zoptymalizowaną wydajnością cieplną, a przez to niższą emisją CO2. Jednostka zawiera 40% nowych komponentów.

Rozwiązanie hybrydowe Stellantis jest wysoce konkurencyjne i opiera się na nowej technologii eDCT, która oferuje optymalną wydajność paliwową, osiągając do 20% redukcji emisji CO2, w porównaniu z silnikiem spalinowym z automatyczną skrzynią biegów.

– Dwumilionowy silnik jest symbolem ostatnich pięciu lat działalności zakładu w Tychach, licząc od dnia jego ponownego uruchomienia w styczniu 2019 roku. Ta trzycylindrowa jednostka benzynowa nowej generacji z turbodoładowaniem została opracowana specjalnie dla technologii hybrydowej Stellantis. W lipcu tego roku rozpoczęliśmy jej regularną produkcję, co pozwoliło nam w pełni zaangażować się w realizację multienergetycznej strategii koncernu. Traktujemy to jako poważne zobowiązanie, które przekładamy na bezkompromisowe podejście do jakości, zapewniając ją na najwyższym poziomie dla każdego silnika opuszczającego naszą linię produkcyjną – powiedział Janusz Puzoń, dyrektor fabryki jednostek napędowych Stellantis w Tychach.

Stellantis osiągnął, od początku 2024 roku, około 41% wzrostu sprzedaży modeli hybrydowych EU30 w porównaniu do ubiegłego roku. Grupa spodziewa się zwiększenia liczby klientów wraz z nadchodzącymi premierami i debiutami rynkowymi, w tym zupełnie nowego Citroëna C3 z wersją hybrydową, który wszedł do sprzedaży we wrześniu tego roku oraz Alfę Romeo Junior IBRIDA dostępną w salonach marki w całej Europie od końca października. Dzięki swojej multienergetycznej strategii Stellantis szybko reaguje na dynamiczny wzrost zamówień klientów na modele hybrydowe, zwłaszcza te z technologią eDCT. Firma wprowadza w tym roku 30 modeli z tym napędem i planuje wprowadzić sześć kolejnych do 2026 roku.

W porównaniu do w pełni elektrycznych i hybrydowych pojazdów typu plug-in zapewniają one wyjątkowe wrażenia z jazdy przy niższej emisji CO2 i w bardziej przystępnej cenie.

Zakład jednostek napędowych Stellantis w Tychach przeszedł w latach 2017–2019 całkowitą modernizację infrastruktury produkcyjnej i technologicznej. Było to możliwe dzięki inwestycji w wysokości 250 milionów euro, która otworzyła zupełnie nowy rozdział w historii zakładu, dostosowując go do produkcji silników benzynowych.

Proces produkcji obejmuje obróbkę komponentów silnika i montaż gotowych jednostek na liniach wyposażonych w nowoczesne stacje zrobotyzowane, a także rozbudowaną linię testów funkcjonalnych i wytrzymałościowych. Zakład zatrudnia obecnie 650 osób i działa w systemie 18-zmianowym. Jednostki z polskiej fabryki są oferowane w licznych modelach marek Stellantis, takich jak Alfa Romeo, Jeep®, Citroën, DS, Fiat, Opel i Peugeot. W lipcu tego roku fabryka rozpoczęła produkcję trzycylindrowego silnika benzynowego najnowszej generacji, zaprojektowanego dla systemów hybrydowych Stellantis.

Zakład w Tychach ustanawia najwyższe standardy jakości i produkcji, wielokrotnie doceniane przez Stellantis nagrodami: Best Improver” oraz „Best Performer”. Fabryka wyprodukowała ponad 430 000 silników w 2023 roku i ponad dwa miliony między styczniem 2019 i grudniem 2024 roku. Zespół zakładu jest zaangażowany w edukację techniczną młodzieży, za co został nagrodzony tytułem „Firma Przyjazna Edukacji Młodzieży” przez Specjalną Strefę Ekonomiczną w Katowicach.

Źródło: Stellantis