[Aglomeracja Wrocławska] Ogłoszenie wielkiej inwestycji Lufthansy i GE w Środzie Śląskiej już 5 grudnia?

Orzech
Jak nieoficjalnie dowiedział się "Puls Biznesu", 5 grudnia Xeros ma ogłosić swoją nową, wielką inwestycję w Polsce.
Xeos czyli joint venture firm Lufthansa Technik Ag i General Electric Company Polska, ogłosi wartą 250 mln euro inwestycję w Środzie Śląskiej – wielki, supernowoczesny zakład serwisowania silników lotniczych najnowszych generacji, w którym ma pracować docelowo minimum 580 osób. Zaproszenia na konferencję z udziałem wicepremiera Mateusza Morawieckiego zostały już według informacji uzyskanych przez "PB" rozesłane. 
Do 5 grudnia Xeos powinien dostać decyzję Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej. Zwolnienia podatkowe w specjalnej strefie ekonomicznej (w tym konkretnym przypadku chodzi o Legnicką Specjalną Strefę Ekonomiczną) i grant od rządu będą miały wartość wyższą niż 50 mln EUR, dlatego jest wymagana zgoda Brukseli.
Inwestor obiecywał, że decyzję odnośnie wyboru lokalizacji dla swojej wielkiej inwestycji podejmie w grudniu, więc 5 grudnia byłby spełnieniem tych wcześniejszych zapowiedzi.
Zakład jest planowany do zlokalizowania na terenie podstrefy Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Komorniki-Święte (na działkach w obrębie ewidencyjnym Święte i Juszczyn), utworzonej na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2010 roku.
Inwestycja zlokalizowana będzie na ponad 13 hektarowej działce obok fabryki katalizatorów niemieckiego koncernu BASF, przy drodze krajowej 94 od strony Wrocławia. 
Szczegółowe dane dotyczące wielkości zakładu:
  • budynki zakładu -> około 32 800 m2 powierzchni,
  • chodniki -> około 5 000 m2,
  • drogi -> około 25 100 m2,
  • parkingi -> około 20 300 m2 (około 700 miejsc parkingowych),
  • tereny zielone -> około 51 400 m2 czyli prawie 40 % powierzchni całej działki.
W/w obiekty zostaną posadowione na terenie o powierzchni około 134 629.80 m2 (około 13,4 ha).
Inwestycja ma zostać podzielona na dwa etapy. W I etapie powstanie wielka hala serwisowania silników samolotowych wraz z budynkami pomocniczymi i socjalnymi i stołówką pracowniczą dla 300 osób.
W II etapie powstanie mniejszy budynek – tak zwana "komora testowa silników".

Maksymalna liczba silników naprawianych w tym zakładzie ma wynieść około 250 sztuk rocznie. Maksymalna liczba silników serwisowanych ma wynieść około 400 rocznie.

W ramach serwisu i naprawy przeprowadzany będzie demontaż silników, czyszczenie elementów, przegląd i naprawa oraz ponowny montaż. W przypadku niektórych silników przeprowadzane będą testy symulujące pracę silnika w locie.
W pierwszym okresie działalności planowany zakład będzie przeprowadzał wyłącznie serwis i naprawy silników.
Testy silników rozpoczną się w późniejszym okresie po wybudowaniu komory testowej co przewidziane jest mniej-więcej w terminie do 6 lat od rozpoczęcia budowy zakładu.
Obecnie w Polsce jest tylko jedna firma świadcząca usługi serwisowe silników samolotowych i jest nią spółka Central European Engine Services, której większościowym udziałowcem jest LOT.

Nowy zakład będzie wymagał wielu wykwalifikowanych pracowników, ze względu na charakter zakładu w Środzie Śląskiej. Ma on zapewniać całościowy serwis, łącznie z demontażem silników do części podstawowych. Docelowo ma być największym zakładem serwisowania i testowania silników w tej części Europy.
youtube.com
youtube.com
youtube.com

youtube.com