Jest umowa na projektowanie Centrum Kontroli Operacji Lotniczych CPK

Orzech

Spółka CPK podpisała umowę na zaprojektowanie Centrum Kontroli Operacji Lotniczych. Wykonawca ma rok na przygotowanie kompletnego projektu budowlanego wraz z wnioskiem o pozwolenie na budowę. To już trzecia – po wieży kontroli ruchu lotniczego i infrastrukturze dla służb ratowniczo-gaśniczych – umowa na projektowanie obiektów wspierających lotnisko.

Centrum Kontroli Operacji Lotniczych (ang. Airport Operations Control Center – AOCC) to punkt zarządzania i koordynacji operacji lotniczych, w którym odbywa się monitorowanie i przetwarzanie danych dotyczących m.in. planowania lotów, ruchu na płycie, zarządzania załogami oraz monitorowania działań obsługi naziemnej i warunków pogodowych.

– Prace projektowe idą konsekwentnie do przodu. Centrum operacyjne to kluczowy element portu lotniczego – mówi dr Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Umowę o wartości ok. 4,7 mln zł netto spółka CPK podpisała z polskim konsorcjum firm: PIG Architekci i GMT. W skład zamówienia wchodzi przygotowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej, czyli projektów: koncepcyjnych, budowlanych, technicznych i wykonawczych oraz pozostałych opracowań niezbędnych do uzyskania zgód projektowych.

– Ten kontrakt to kolejny ważny element procesu projektowania nowego lotniska. Zadaniem pracowników centrum operacyjnego będzie podejmowanie decyzji dotyczących bieżących operacji na lotnisku w każdych potencjalnych warunkach. AOCC zaprojektujemy i wybudujemy po to, żeby operacje odbywały się zgodnie z planem – mówi dr. Filip Czarnicki, prezes spółki CPK.

Centrum operacyjne to już trzecie zlecenie w ramach jednej z umów ramowych na projektowanie obiektów wspierających lotnisko (ang. Support Infrastructure Engineering – SIE), jaką spółka CPK podpisała w 2023 r. z 13 firmami i konsorcjami wybranymi w przetargu.

Na etapie zaawansowanego projektowania SIE jest wieża kontroli ruchu lotniczego. To efekt umowy o wartości 15,5 mln zł netto, jaką spółka CPK podpisała z polskim biurem projektowym JSK Architekci.

Jednocześnie trwa przygotowanie projektu budynków służb ratowniczo-gaśniczych. To zadanie wykonuje dla CPK konsorcjum firm: AKE Studio, APA i Tequm. Wartość zlecenia to 6,6 mln zł netto.

Jeszcze w tym roku CPK planuje podpisać czwarte zlecenie na projektowanie w ramach umowy ramowej dotyczącej obiektów wspierających – spółka CPK ogłosiła kolejny przetarg z tej puli. Zamówienie dotyczy prac projektowych i doradztwa technicznego dotyczącego baz utrzymania. Będą one przeznaczone po pierwsze, dla służb odśnieżania lotniska (m.in. garażowania sprzętu zimowego i magazynowania środków chemicznych). Po drugie, dla służb utrzymania lotniska (m.in. przechowywania środków transportu i sprzętu budowlanego). Po trzecie, dla centrum serwisowego do wykonywania obsługi technicznej sprzętu. Zakładany termin składania ofert to 20 września tego roku.

Przypomnijmy, że spółka CPK dysponuje gotowym projektem koncepcyjnym, a dobiegają końca prace nad projektem budowlanym dla terminala lotniskowego i dworca kolejowego. Za dokumentację odpowiada master architekt, czyli wybrane w przetargu brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Trwają też inne prace projektowe, np. libańsko-amerykańskie konsorcjum Dar finalizuje prace nad projektem dróg startowych, dróg kołowania i płyt postojowych.

Urealniony harmonogram CPK zakłada, że nowe lotnisko zostanie uruchomione w 2032 r. – jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią.

Źródło: CPK