Kluczowy etap budowy nowej, futurystycznej kładki w centrum Krakowa [FILM+ZDJĘCIA]

Orzech

Na budowie kładki Kazimierz–Ludwinów zakończył się kluczowy etap – łączenie ogromnych stalowych segmentów konstrukcji. Ze względu na wysokie temperatury powietrza w ciągu dnia prace związane z łączeniem przęseł były prowadzone nocami w dniach od 30 czerwca do 2 lipca.

W czwartek, 26 czerwca, na oczach mieszkańców trwała spektakularna operacja – z barki podnoszone były stalowe segmenty, które przypłynęły z Zabłocia.

W związku z prognozowanymi wysokimi temperaturami powietrza w ciągu dnia oraz intensywnym nasłonecznieniem, konieczne będzie wykonanie części prac montażowych w porze nocnej. Technologia połączenia stalowych pomostów kładki wymaga odpowiedniej temperatury otoczenia, które obecnie występują jedynie w godzinach nocnych. Prace nocne odbyły się od 30 czerwca do 2 lipca.

Wykonanie prac związane jest z połączeniem pomostów kładki po obu stronach Wisły. Będzie to kolejny ważny krok przybliżający nas do zakończenia budowy kładki pieszo-rowerowej. Nowa przeprawa przez Wisłę usprawni przemieszczanie się pieszych i rowerzystów, którzy zyskają dodatkowe połączenie komunikacyjne w atrakcyjnym obszarze miasta.

ZDJĘCIA:

Przypomnijmy, że kładka dla pieszych i rowerzystów Kazimierz – Ludwinów będzie miała ok. 130 m długości, prawie 14 m szerokości. Połączy bulwar Inflancki pomiędzy ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej. Obiekt będzie się składać się z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności zamocowane w żelbetowych podporach (przyczółkach) oraz środkowego pomostu widokowego.

Inwestycja o wartości ok. 114 mln zł realizowana jest przy wsparciu finansowym w wysokości 65 mln zł to dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Zgodnie z aktualnym harmonogramem, zakończenie kontraktu planowane jest na połowę 2026 roku.

Za projekt architektoniczny nowej kładki odpowiedzialne jest Biuro Projektów Lewicki Łatak Sp. z o.o. Sp. k.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Primost Południe sp. z o.o.

Zgodnie z aktualnym harmonogramem, zakończenie kontraktu planowane jest na połowę 2026 roku.