Kolejny krok ku modernizacji kolejowej trasy Bydgoszcz – Trójmiasto

Orzech

Kolejny krok ku modernizacji kolejowej trasy Bydgoszcz – Trójmiasto za nami. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na przebudowę stacji Maksymilianowo – kluczowej lokalizacji dla sprawnego przewozu ładunków z południa kraju do bałtyckich portów. Na zmianach zyskają także podróżni z województwa kujawsko-pomorskiego. Wartość inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. to ponad 927 mln zł netto, w tym dofinansowanie ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS).

W Maksymilianowie krzyżują się dwie najważniejsze dla transportu towarów z południa kraju do portów morskich w Gdyni i Gdańsku linie kolejowe: nr 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port) oraz nr 131 (Chorzów Batory – Tczew). Trwająca już modernizacja linii nr 201, w tym dobudowa drugiego toru oraz elektryfikacja, ma istotne znaczenie zwłaszcza dla portu w Gdyni. Pozwoli bowiem na szybki i sprawny przewóz ładunków koleją z ominięciem linii nr 131 i 9 (trasa Bydgoszcz – Tczew – Gdańsk).

– Stacja Maksymilianowo ma zasadnicze znaczenie dla sprawnego przewozu towarów na trasie bałtyckie porty – południe kraju. Jej modernizacja wpisuje się w szereg inwestycji prowadzonych przez PLK SA w celu poprawy warunków transportu ładunków koleją. Z efektów inwestycji skorzystają także podróżni na trasie z Bydgoszczy do Trójmiasta, którym na stacji Maksymilianowo zapewniona zostanie oczekiwana jakość obsługi – powiedział Marcin Mochocki, członek Zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.

Z myślą o komforcie i dostępności dla wszystkich podróżnych na stacji przebudowane zostaną trzy perony. Powstanie nowe przejście pod torami z windami, które zapewni lepszy dostęp do kolei w kierunku Bydgoszczy i Trójmiasta także osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przebudowanych zostanie 46 km torów oraz 102 rozjazdy. Powstaną 3 wiadukty kolejowe, w tym bezkolizyjne skrzyżowanie linii nr 201 i 131, 1 most kolejowy oraz 1 most kolejowo – drogowy.

Przebudowane zostaną trzy kolejne obiekty inżynieryjne: wiadukt kolejowy, wiadukt drogowy i most kolejowy. Dzięki zabudowie nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym oraz sieci trakcyjnej przejazd pociągów osobowych i towarowych będzie sprawny i bezpieczny. Linia nr 201 zostanie dostosowana do prędkości do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Na zmodernizowanym odcinku linii nr 131 prędkości te wyniosą odpowiednio 200 i 120 km/h.

Prace w Maksymilianowie wykona firma Strabag Sp. z o.o. za kwotę 927 336 529,12 zł netto (1 140 623 930,82 mln zł brutto).

Zakończenie robot planowane jest w I kwartale 2029 r. Zadanie pn. „Zaprojektowanie (w zakresie branży SRK i telekomunikacja) i wykonanie robót dla zadania pn.: „Odcinek 1 – roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 stacja Maksymilianowo” w ramach projektu „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” jest dofinansowane ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS) w wysokości 85 proc.

Dzięki kolei dwa regiony bliżej siebie

Przebudowa stacji Maksymilianowo to element modernizacji linii kolejowej nr 201 z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni. Projekt trwa od 2021 r. (prace na liniach stycznych). Aktualnie roboty koncentrują się na szlakach Kościerzyna – Somonino (oraz na linii nr 214 Somonino – Kartuzy) i Somonino – Gdańsk Osowa. Łączna wartość prac na tych odcinkach wynosi ponad 2,5 mld zł netto. Ich zakończenie planowane jest w 2028 r.

W lipcu br. PKP PLK ogłosiły przetarg na prace na odcinku Maksymilianowo – Wierzchucin. Modernizację odcinka Maksymilianowo – Kościerzyna (w podziale na 4 kontrakty) planuje sfinalizować w 2029 r., a odcinka Gdańsk Osowa – Gdynia Główna w 2032 r.

Modernizacja linii nr 201 stworzy nowe możliwości dla połączeń pasażerskich między województwem kujawsko-pomorskim a Kaszubami i Trójmiastem. Przepustowość linii znacznie poprawi się dzięki dobudowie drugiego toru oraz elektryfikacji. Poprawią się warunki przewozu towarów do portu morskiego w Gdyni, co ma istotne znaczenie dla gospodarki regionu i kraju.

Po zakończeniu wszystkich prac zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, z kolei na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h).

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.