Kolejny krok w kierunku budowy Drogi Czerwonej w Gdyni

Orzech

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) jest po drugiej części posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), na którym został wskazany preferowany do realizacji wariant pierwszego odcinka Drogi Czerwonej (Gdynia Chylonia - węzeł Kwiatkowskiego II). W posiedzeniu ZOPI, oprócz GDDKiA i projektanta, wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Portu Gdynia oraz samorządowcy z woj. pomorskiego.

Na posiedzeniu ZOPI zaprezentowano dokumentację projektową sporządzoną na etapie Koncepcji programowej Drogi Czerwonej. Jej ocena dokonywana jest z uwzględnieniem kryteriów społecznych, technicznych, środowiskowych i ekonomicznych. Całość odbywa się przy udziale pracowników GDDKiA i biura projektowego.

Wariant rekomendowany

W oparciu o szczegółowe analizy, na posiedzeniu ZOPI wskazano jako najkorzystniejszy wariant W1D. Wariant ten, uwzględniając przebudowę Obwodnicy Trójmiasta w niezbędnym zakresie, ma długość ponad 5 km.

W jego ciągu zaprojektowano trzy węzły drogowe:

Gdynia Chylonia zapewniający połączenie z ul. Morską,

Dolina Logistyczna, który zapewnia możliwość podłączenia planowanych inwestycji (np. Obszaru Funkcjonalnego „Dolina Logistyczna”, trasy Via Maris, Drogi Trzech Powiatów) oraz uwzględnia rozwiązania planowanej Pomorskiej Kolei Aglomeracyjnej,

Kwiatkowskiego II zapewniający połączenie z Estakadą Kwiatkowskiego oraz ul. Energetyków i Janka Wiśniewskiego

Dalsze etapy prac

Ostateczna decyzja w zakresie wyboru wariantu będzie efektem prac Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Posiedzenie KOPI przeprowadzimy w celu akceptacji dokumentacji. Protokół KOPI stanowić będzie podsumowanie pierwszej części posiedzenia z udziałem interesariuszy zewnętrznych oraz części technicznej, na której omawiane są rozwiązania projektowe.

W protokole KOPI zarekomendowany zostanie wariant przebiegu inwestycji lub wariant rozwiązań technicznych do kolejnych etapów jej przygotowania, w tym m.in. do złożenia wniosku o decyzję środowiskową, co zaplanowaliśmy na I połowę 2026 r. Zostanie ona wydana w postępowaniu administracyjnym prowadzonym przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku.

Droga Czerwona w Gdyni

Trasa ta zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym drogami ekspresowymi S6 i S7. Nowy, dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do węzła Gdynia Chylonia w miejscu dzisiejszego skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Istniejąca Trasa Kwiatkowskiego ma ograniczenia nośności i nie zapewnia wystarczającego połączenia z portem dla ruchu ciężkiego. Droga Czerwona takich ograniczeń nie będzie miała, poprawi dostępność do portu od strony lądu, a także zwiększy jego możliwości przeładunkowe i rozwojowe.

Nowa trasa powstanie w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T. Przewidziana została jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a z pozostałą siecią będzie skomunikowana w sumie poprzez pięć węzłów drogowych.

GDDKiA nie zapomina również o niechronionych uczestnikach ruchu, dlatego przewidziała realizację infrastruktury dla pieszych i rowerzystów w postaci kładek oraz tuneli.

Inwestycja składać się będzie z trzech odcinków o łącznej długości ok. 9 km.

Źródło: GDDKiA