Kolejny znaczący krok ku budowie S52 Beskidzkiej Drogi Integracyjnej [MAPY]

Orzech

Trzy z czterech odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI) mają już wykonawców badań geologicznych, którzy przygotują również projekty budowlane. W listopadzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybierze wykonawcę tych prac dla czwartego odcinka. 7 listopada GDDKiA podpisała umowy dla odcinków S52 Bulowice - Chocznia (11,5 km) i Kalwaria Zebrzydowska - Głogoczów (12 km). Od sierpnia br. prowadzone są już badania pomiędzy Bielsko-Białą i Bulowicami (16,9 km). W tym miesiącu ponownie wybrany zostanie wykonawca badań na odcinku Chocznia - Kalwaria Zebrzydowska (21 km).

Bulowice – Chocznia

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Promost Consulting, a koszt prac to 23,1 mln zł. Ten odcinek S52 BDI ma kluczowe znaczenie dla Andrychowa, największego miasta powiatu wadowickiego.

To tu GDDKiA odnotowuje jedno z największych natężeń ruchu na drodze krajowej nr 52 między Bielsko-Białą a Głogoczowem. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021 każdego dnia korzysta z tej trasy prawie 17 tysięcy pojazdów. BDI ominie Andrychów od północy, a dojazd do miasta zapewni nowy węzeł, który powstanie na skrzyżowaniu z ul. Batorego (droga wojewódzka nr 781). Kolejny węzeł na trasie zbudowany zostanie w Inwałdzie, na skrzyżowaniu z drogą powiatową. Tu S52 również pobiegnie na północ od tej popularnej wśród turystów miejscowości.

W pobliżu Wadowic powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (jedno po każdej stronie drogi). Planowana jest budowa 17 obiektów - mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy obiekt, most o długości ponad 200 m, planujemy wybudować na Wieprzówce w Andrychowie. Powstanie też 13 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 4 milionów litrów oraz trzy przejścia dla zwierząt.

Kalwaria Wschód – Głogoczów

Wykonawcą prac na tym odcinku będzie Lafrentz Polska, a wartość umowy to 29,7 mln zł. Przetarg rozstrzygnięto w sierpniu, jednak z uwagi na odwołania nie mogliśmy podpisać umowy i GDDKiA czekała na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Z końcem października KIO podtrzymała nasz wybór, dzięki czemu Dyrekcja przystąpić do kompletowania dokumentów i zabezpieczeń niezbędnych do podpisania umowy.

To ostatni odcinek BDI, który połączy nową drogę ekspresową z zakopianką. S52 spotka się z DK7 w miejscu dzisiejszego węzła Głogoczów, który zostanie gruntownie rozbudowany.  Poza tym powstaną dwa węzły - Sułkowice na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 956 oraz Skawina (między Wolą Radziszowską a Krzywaczką). Nowa trasa pobiegnie na północ od DK52.

Wraz z drogą ekspresową powstaną aż 33 obiekty. Największy z nich planujemy zbudować w Izdebniku. Będzie to niemal 900-metrowa estakada zlokalizowana przed Biertowicami. Ppwstanie też 18 przejść dla zwierząt i 26 zbiorników retencyjnych mieszczących łącznie ponad 11 milionów litrów.

Dziś na tym odcinku notowane są największe w małopolskiej części DK52 natężenie ruchu. Co dzień tą drogą porusza się niemal 18 tysięcy aut.

Czwarty przetarg

Pod koniec kwietnia GDDKiA ogłosiła wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na przeprowadzenie badań geologicznych i przygotowanie projektu budowlanego dla najdłuższego, 21-kilometrowego odcinka S51 BDI, obejmującego 1/3 trasy. Zainteresowanie wykonawców było ogromne, złożono aż 13 ofert. Od wyboru złożono cztery odwołania, które zostały w czerwcu uznane. W sierpniu GDDKiA ponownie wybrała i ponownie złożono odwołania, tym razem trzy. KIO uwzględniła je w październiku. W połowie listopada Dyrekcja planuje kolejny raz wybrać najkorzystniejszą ofertę w tym postępowaniu.

Zakres badań geologicznych

Na całym odcinku BDI planowane jest wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.  Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.

Beskidzka Droga Integracyjna

Droga ekspresowa S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie.

Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Planujemy wybudowanie 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.

Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski o pozwolenie na budowę (decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID) dla czterech odcinków planujemy złożyć w 2027 r. W trakcie trwania tej procedury GDDKiA planuje ogłosić przetargi na realizację trasy.

Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

Źródło: GDDKiA