Kto wybuduje obwodnicę Starogardu Gdańskiego?

Orzech

Budowa obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu drogi krajowej nr 22 będzie drugą inwestycją w woj. pomorskim z Programu budowy 100 obwodnic. Do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wysłała ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę trasy o łącznej długości 16 km.

Obwodnica Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22

Przetarg, którego szczegóły za kilka dni pojawią się na platformie zakupowej GDDKiA , dotyczy zaprojektowania i wybudowania nowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o łącznej długości 16 km. Droga będzie miała jedną jezdnię, po jednym pasie w obu kierunkach i dodatkowy pas do wyprzedzania występujący naprzemiennie w obu kierunkach (tzw. układ 2+1).

Obwodnica Starogardu Gdańskiego z siecią dróg publicznych połączona będzie poprzez ronda turbinowe. Nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.

Powstaną obiekty inżynierskie, takiej jak wiadukty drogowe i mosty. Trasa będzie wyposażona w infrastrukturę ochrony środowiska, w tym przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Wykonane zostaną ekrany akustyczne i nasadzenia zieleni izolacyjnej, ale również zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.

Kolejna inwestycja z Programu budowy 100 obwodnic w woj. pomorskim

W 2022 roku jako pierwszą z rządowego Programu GDDKiA oddała do eksploatacji obwodnicę Brzezia w ciągu DK25. Trasa ma 4,5 km długości i omija miejscowość od południowego zachodu. W ramach zadania przebudowano także 4 km DK25 po obu stronach obwodnicy.

Cel

Dzięki budowie obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 GDDKiA podniesie poziom bezpieczeństwa mieszkańców, odciąży lokalny układ komunikacyjny i zwiększymy przepustowość w samym Starogardzie Gdańskim.

Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Po oddaniu do użytku obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy, jaki koncentruje się w mieście na DK22. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

W ciągu DK22, w ramach Programu budowy 100 obwodnic, przewidziano również realizację obwodnicy Człuchowa (złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj GDDKiA planuje w IV kw. 2026 r.).

Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 39 miesięcy na realizację prac (z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca). Umowę GDDKiA planuje podpisać w II kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2029 r.

Źródło: GDDKiA