Lepszy transport towarów koleją z portów w Gdańsku i Gdyni

Orzech

Poprawa kolejowego dostępu do portów morskich nad Bałtykiem to jedno z największych wyzwań inwestycyjnych, realizowanych w ostatnich latach przez PLK SA. Dzięki pracom do nabrzeży w Gdańsku i Gdyni dojeżdża więcej dłuższych i cięższych pociągów, przewożących więcej towarów najbardziej ekologicznym środkiem transportu, jakim jest kolej. To nie koniec zadań zmierzających do poprawy przepustowości na sieci linii kolejowych w kierunku portów.

• Rozwój polskiej gospodarki wymaga odpowiedniego skomunikowania kraju z logistycznymi „oknami na świat”, jakimi są porty morskie nad Bałtykiem

• Odpowiedzią na potrzebę zwiększenia potencjału przewozu towarów koleją są zrealizowane w ostatnich latach oraz zaplanowane przez Polskie Linie Kolejowe inwestycje

Rozpoczęte w latach 2019-2020 prace związane z poprawą kolejowego dostępu do portów morskich w Gdańsku (koniec robót w 2022 r.), Gdyni (koniec robót w 2024 r.), zwiększyły możliwości przeładunkowe stacji i zapewniły kursowanie dłuższych i cięższych składów, które tym samym mogą przewieźć więcej ładunków.

Najbardziej ekologiczny środek transportu, jakim jest kolej, staje się dzięki temu jeszcze bardziej konkurencyjny wobec transportu drogowego. Wzrost roli kolei to pozytywny wpływ na środowisko i ograniczenie liczbę pojazdów ciężarowych na drogach.

Dzięki wymianie torów i rozjazdów, elektryfikacji, zabudowie nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym oraz budowie i remontowi obiektów inżynieryjnych, wzrosła przepustowość przyportowych stacji kolejowych.

Wartość prac wyniosła ok. 3,3 mld zł netto, w tym dofinansowanie ze środków instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”.

Istotne znaczenie dla planów rozwojowych portu w Gdyni ma modernizacja linii kolejowej nr 201 na trasie Bydgoszcz – Trójmiasto. Inwestycja rozpoczęła się w 2021 r. od prac na liniach stycznych. We wrześniu 2024 r. PKP PLK S.A. podpisała umowę na realizację robót na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy o wartości ponad 1,2 mld zł netto, a w grudniu umowę dotyczycącą robót na odcinku Kościerzyna – Somonino (linia kolejowa nr 201) oraz Somonino – Kartuzy (linia kolejowa nr 214) o wartości blisko 1,3 mld zł netto. Zakończenie prac na tych odcinkach planowane jest w 2028 r.

Na pozostałych odcinkach tj. Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo (w ramach 4 kontraktów) realizacja robót wraz z pozyskaniem kompletu dopuszczeń planowana jest w latach 2025-2032.

Rozbudowa infrastruktury poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować także więcej pociągów towarowych. Zwiększy to potencjał portu w Gdyni i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu.

PKP PLK S.A. przygotowuje się również do ogłoszenia postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy (w formule projektuj i buduj) dla zadania dotyczącego zwiększenia przepustowości ciągu komunikacyjnego Tczew – Gdynia na odcinku Pszczółki – Pruszcz Gdański. W ramach zadania powstanie na tym odcinku 4-torowego układu, który ułatwi dojazd towarów koleją do portu w Gdańsku, jednocześnie stwarzając możliwość dla polepszenia oferty pasażerskiej i poprawy dostępności komunikacyjnej Trójmiasta z resztą kraju. Realizacja robót budowlanych planowana jest w latach 2028-2030.

Źródło: PKP PLK S.A.