MAKRO Cash and Carry Polska S.A. podjęła strategiczną decyzję o optymalizacji swoich procesów oraz swojej sieci operacyjnej, która obecnie obejmuje dwadzieścia dziewięć hal typu cash & carry w całej Polsce i dwa centra dystrybucji. Decyzja ta jest odpowiedzią na strukturalną presję kosztową oraz wysoki poziom inflacji kosztów operacyjnych.
• W związku z tym do 30 września 2025 r. zamknięte zostaną cztery hale zlokalizowane w Rybniku, Słupsku, Toruniu i Zabrzu.
• Krok ten stanowi część szerszej transformacji, której celem jest długoterminowe skoncentrowanie się spółki na sektorze HoReCa poprzez rozwój usług dostaw żywności i rozwiązań cyfrowych oraz na handlu tradycyjnym, co wymaga innego podejścia do zmieniających się potrzeb klientów.
• W wyniku tych zmian, do 400 miejsc pracy będzie podlegać likwidacji, co wpłynie również na procesy biznesowe w pozostałych obszarach działalności Spółki.
Restrukturyzacja sieci Makro w Polsce
W czerwcu 2025 roku Makro Polska poinformowało o rozpoczęciu procesu optymalizacji, który obejmuje zarówno strukturę operacyjną, jak i logistykę firmy. Obecnie sieć składa się z 29 hal sprzedaży oraz dwóch centrów dystrybucji. Zamknięcie czterech lokalizacji to element szerszej strategii dostosowania działalności do warunków rynkowych.
Decyzja została podjęta w odpowiedzi na:
• rosnącą presję kosztową,
• wysoki poziom inflacji operacyjnej,
• konieczność poprawy efektywności biznesowej.
Zwolnienia grupowe i wsparcie dla pracowników
W wyniku restrukturyzacji zlikwidowanych zostanie do 400 miejsc pracy. Spółka poinformowała, że plan zwolnień grupowych został przedstawiony związkom zawodowym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy.
W oficjalnym komunikacie Makro Cash and Carry Polska S.A. zapewnia:
"MAKRO Cash and Carry Polska S.A. z pełną powagą podchodzi do wpływu, jaki ta decyzja będzie miała na pracowników i ich rodziny, i zobowiązuje się do przeprowadzenia tego procesu w sposób przejrzysty i sprawiedliwy, zapewniając niezbędne wsparcie w przygotowaniu do poszukiwania nowych możliwości zatrudnienia.
Klienci zamykanych hal zostaną odpowiednio i z wyprzedzeniem poinformowani przez zespoły sprzedażowe MAKRO, tak aby należycie zabezpieczyć interes klientów MAKRO i ciągłość dostaw. W przyszłości, klienci zamykanych hal będą obsługiwani w systemie dostaw MAKRO lub poprzez inne pobliskie hale.
Patrząc w przyszłość, MAKRO Cash and Carry Polska S.A. intensyfikuje swoje strategiczne działania na dynamicznie rozwijającym się niezależnym sektorze HoReCa (Hotele, Restauracje i Catering) oraz podtrzymuje swoją strategię wobec rynku handlu tradycyjnego. Spółka konsekwentnie inwestuje w rozwiązania dostosowane do potrzeb swoich klientów, w narzędzia cyfrowe oraz logistykę, aby zwiększyć swoje możliwości operacyjne w zakresie dostaw żywności i jeszcze lepiej obsługiwać swoich klientów profesjonalnych."
Co dalej z obsługą klientów?
Klienci zamykanych hal zostaną odpowiednio i z wyprzedzeniem poinformowani przez zespoły sprzedażowe Makro. Firma deklaruje, że zadba o ciągłość dostaw i obsługi, oferując alternatywne rozwiązania:
obsługę w systemie dostaw Makro,
przekierowanie do pobliskich, nadal funkcjonujących hal.
Zmiany w strukturze operacyjnej
Restrukturyzacja Makro wpisuje się w szerszy trend transformacji sektora handlu hurtowego w Polsce. W obliczu dynamicznych zmian gospodarczych, firmy coraz częściej decydują się na konsolidację zasobów i automatyzację procesów, by utrzymać konkurencyjność i rentowność.