Miasto Wrocław ogłosiło przetarg na remont nawierzchni ul. Powstańców Śląskich

Orzech

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu poszukuje wykonawcy remontu nawierzchni ul. Powstańców Śląskich. To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych ostatnich dekad. Obok prowadzonego od paru lat programu wymian nawierzchni bitumicznych jest też jednym z największych i najkosztowniejszych zadań mających na celu poprawę stanu wrocławskich dróg.

Ulica znajduje się na osiedlu Powstańców Śląskich i już od czasu jej wytyczenia stanowi ważne połączenie komunikacyjne południowego wlotu do miasta z jego centrum. Przenosi ruch zarówno lokalny, jak i tranzytowy. Zabudowa osiedla i samej ul. Powstańców Śląskich mocno ucierpiała w czasie II wojny światowej. Kamieniczną zabudowę ulicy niemal w całości zastąpiły wysokie budynki mieszkaniowe, biurowe i handlowe. Ocalała jedynie kamienna nawierzchnia jezdni w obu kierunkach, częściowo wymieniona na nawierzchnię bitumiczną.

Te dwa czynniki – niezmiennie pełniona funkcja ważnej arterii wraz z ogromnym przyrostem liczby mieszkań oraz lokali handlowych i usługowych – sprawiają, że granitowa nawierzchnia drogi uległa mocnej degradacji i przestała stanowić element spójnego krajobrazu. Poprawy stanu technicznego drogi oczekują zarówno kierowcy, jak i mieszkańcy osiedla. Z tego powodu zapadła decyzja o wymianie granitowej kostki na nawierzchnię z asfaltobetonu, która będzie cichsza, bezpieczniejsza i łatwiejsza w utrzymaniu oznakowania poziomego.

Po ogłoszonym w zeszłym roku przetargu na dokumentację projektową mamy już komplet dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia robót drogowych.

Prace zostaną podzielone na 3 etapy (odcinki):

w pierwszym etapie planowane są pracy na odcinku od skrzyżowania z ul. Swobodną do skrzyżowania z ul. Radosną i Szczęśliwą – 550 m;

w drugim etapie realizowany będzie odcinek pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Wielką a pl. Powstańców Śląskich (rondem) – 220 m;

w trzecim etapie planowane są prace na odcinku od pl. Powstańców Śląskich do skrzyżowania z al. Hallera i Wiśniową – 365 m.

Łącznie jest to 1135 m na każdej z jezdni, czyli ponad 2 km nowych nawierzchni.

Podział zadania na 3 odrębne zadania – z indywidualnymi umowami, wykonawcami i harmonogramami – umożliwi niezależne i elastyczne prowadzenie prac w dobrym tempie przy zachowaniu przez cały czas przejazdu na połowie jezdni. zakładamy, że prace rozpoczną się latem i zakończą na przełomie lat 2025 i 2026.

W kosztach realizacji pierwszego odcinka partycypuje jeden z deweloperów (Archicom), który pokryje część kosztów związanych z remontem nawierzchni jezdni zachodniej.

Zakres prac obejmuje m.in.:

budowę nowej konstrukcji jezdni i nawierzchni z asfaltobetonu;

budowę nowych nawierzchni peronów przystanków autobusowych i dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami;

budowę nowych nawierzchni fragmentów chodników, ścieżek rowerowych, zjazdów i zatok postojowych;

regulację wpustów kanalizacji deszczowej i pokryw studni;

naniesienie nowego oznakowania pionowego i poziomego;

odtworzenie zieleni w pasie drogowym.

Osobnym zadaniem inwestycyjnym będzie remont nawierzchni pl. Powstańców Śląskich. Trwają prace projektowe dla tej inwestycji.