Na Bemowie powstaje ostatni fragment drugiej linii metra w Warszawie. Do użytku zostaną oddane trzy stacje: C3 „Lazurowa” w rejonie skrzyżowania ulic Górczewskiej i Lazurowej, C2 „Chrzanów” przy skrzyżowaniu ulic Rayskiego i Szeligowskiej i C1 „Karolin” wraz z torami odstawczymi w okolicach skrzyżowania ulic Połczyńskiej i Sochaczewskiej.
• Za stacją C1 powstaną podziemne tory dojazdowe do budowanej STP.
• Powstała infrastruktura zapewni możliwość kompleksowej obsługi taboru przeznaczonego do przewozu pasażerów na drugiej linii metra.
• Ponadto, w ramach przedsięwzięcia, wybudowane będą dwie wentylatornie.
Prace nie tylko w tunelach
Prace na bemowskim odcinku linii M2 prowadzone są również na przyszłych stacjach pasażerskich. Murowane są pomieszczenia użytkowe w częściach technicznych na stacji Chrzanów. Tam można zobaczyć też schody, którymi pasażerowie będą szli na antresolę przystanku, czyli poziom -1.
Na finiszu są natomiast prace przy budowie Stacji Techniczno-Postojowej Mory. Stoją już wszystkie budynki, między innymi ten z pomieszczeniami biurowymi, do którego wprowadzą się pracownicy Metra Warszawskiego z różnych działów. Widać kształty przyszłych pomieszczeń – kładziona jest posadzka, malowane są ściany.
Gotowe są natomiast hale i budynki, w których serwisowane będą pociągi. Przygotowane zostały dla nich już tory i kanały, do których będą schodzić pracownicy, by przeprowadzać przegląd składów. Zakończyły się też prace przy stanowiskach, gdzie pociągi będą myte i odkurzane.
Stopniowo układana jest „siatka” torów z rozjazdami, po których składy będą wjeżdżać i wyjeżdżać z nowej stacji techniczno-postojowej. Wyraźnie wyróżnia się też konstrukcja tunelu, prowadzącego bezpośrednio pod ziemię do linii M2. Nad całością zabudowań góruje budynek nastawni, skąd dyspozytorzy sterować będą ruchem pociągów i pojazdów pomocniczych na terenie STP.
– Ta nowa stacja techniczno-postojowa – choć wprost wiąże się z budową drugiej linii metra – jest także elementem tworzonej sieci metra, czyli dołączeń kolejnych, projektowanych linii do systemu transportowego miasta. Możliwości technologiczne, jakie zostaną stworzone na STP Mory, pozwolą na rezygnację z STP dla projektowanej w tej chwili trzeciej linii metra, co ma znaczenie, jeżeli chodzi o kwoty, jakie będzie trzeba przeznaczyć na budowę trzeciej linii metra – wyjaśniał Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.
Bemowski odcinek linii M2
Trzeci etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 i stanowi operację o znaczeniu strategicznym. Dla projektu o wartości 3 000 830 693,00 PLN przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 125 000 000,00 PLN.
WIZUALIZACJE: