Na Warszawie Zachodniej iskrzy [ZDJĘCIA]

Orzech

Na Warszawie Zachodniej wykonawca realizuje ostatni etap prac na torach. Szlifowane są szyny. Specjalne maszyny muszą wyrównać ich powierzchnię na łącznie 31 kilometrach torów, które zostały wybudowane podczas modernizacji stacji. Wyszlifowanie szyn jest konieczne, aby przejazdy pociągów były cichsze. Projekt przebudowy Warszawy Zachodniej realizowany jest z dofinansowaniem środków unijnych z POIiŚ.

Jednym z elementów modernizacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. stacji Warszawa Zachodnia była wymiana 31 kilometrów torów. Ostatnim etapem prac torowych jest szlifowanie szyn, co ma zapewnić cichszy przejazd składów przez ważną stację w stolicy. Ten proces trwa od połowy lipca i odbywa się nocami, dzięki czemu minimalizowany jest wpływ robót na ruch pociągów. Prace przy szlifowaniu szyn potrwają do końca sierpnia.

Cały proces odbywa się z wykorzystaniem specjalnego pociągu Speno. To ważąca ok. 270 ton i długa na ok. 80 m maszyna, która bada powierzchnię szyn, a następnie ściera ją specjalnymi kamieniami ściernymi, by nadać szynie kształt i usunąć ewentualne wady. Nacisk i kąt pracy określane są z dokładnością do dziesiętnych części milimetra. Do tej pory prace objęły tory o długości 11 km (z planowanych 31 km).

Modernizacja Warszawy Zachodniej to jedna z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w kraju. Stacja zapewni oczekiwany komfort podróży. Wszystkie perony są już zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia” wart jest ok. 2 mld zł netto.

Nowa Warszawa Zachodnia będzie zintegrowanym węzłem przesiadkowym łączącym stację kolejową, przystanki tramwajowe, dworzec autobusów dalekobieżnych, zespoły miejskich przystanków autobusowych, postoje TAXI i parkingi dla samochodów osobowych i rowerów. Pełną funkcjonalność uzyska po ukończeniu modernizacji linii średnicowej.

Za projekt architektoniczny Nowej Warszawy Zachodniej odpowiada znane polskie biuro architektoniczne DWAA Architekci. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma Budimex S.A.