Nawet 450 nowych wagonów dla PKP Intercity. Umowa podpisana [WIZUALIZACJE]

Orzech

PKP Intercity i Fabryka Pojazdów Szynowych – H. Cegielski podpisały kontrakt na dostawę 300 nowych wagonów. Zamówienie może zostać powiększone o kolejne 150 pojazdów. Wartość kontraktu bez rozszerzenia wynosi blisko 4 mld 239 mln brutto zł.

Pasażerowie nowymi wagonami będą podróżować już w 2026 roku. Pojadą one z prędkością do 200 km/h w składach pociągów Express InterCity i Intercity. Wagony zostały zaprojektowane w zupełnie nowym standardzie. Zapewnią one wyższy komfort podróży, a nowością będzie też ich design. We wnętrzach zostanie zastosowana nowa kolorystyka oraz pojawią się nowe elementy wyposażenia takie jak ładowarki indukcyjne, czy oświetlenie dekoracyjne, przez co wnętrza zyskają bardziej przytulny i nastrojowy klimat, podkreślony elementami zabudowy w kolorze drewna.

– Priorytetem PKP Intercity jest zwiększenie liczby miejsc dla naszych pasażerów. Realizacja zamówienia na nawet 450 wagonów zapewni niezbędny tabor do obsługi rosnącej liczby podróżnych. Wagony zapewnią pasażerom nowy standard podróży, będą wygodniejsze niż te, które dotychczas używaliśmy. Kupujemy je także z myślą o otwarciu krajowego rynku kolejowego na konkurencję – mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Jakie wagony zostaną zamówione?

Wnętrze nowych wagonów będzie zróżnicowane. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji przedziały, przestrzeń bez przedziałów z fotelami w układzie lotniczym i ze stolikami. Pojazdy będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Będą także wagony do rowerowe, restauracyjne oraz z miejscami do leżenia i sypialne.

PKP Intercity może skorzystać z prawa rozszerzenia zamówienia do 450 wagonów, każda z ich kategorii będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk.

Nowy design pociągów

Wszystkie zakupione wagony będą klimatyzowane. Będzie w nich bezprzewodowy internet, system indywidualnego oświetlenia. Przy fotelach zostaną zainstalowane gniazdka elektryczne i porty USB. We wnętrzach będzie dynamiczny system informacji dla pasażerów na tablicach świetlnych. Wagony będą wyposażone w system zdalnej diagnostyki, w monitoring z możliwością zdalnej transmisji danych i system przeciwpożarowy.

– Takie wagony to nowość na polskich torach. Ich innowacyjny design, będzie wyróżniał się pośród reszty poruszających się składów. Z niecierpliwością czekamy na ich produkcję, żeby jak najszybciej mogły cieszyć oko naszych pasażerów. Naszym wspólnym cele jaki obraliśmy to nowa jakości na torach – mówi Grzegorz Kucia, Prezes Zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.

W wagonach 1 i 2 klasy będzie dodatkowa przestrzeń na bagaż pod fotelami. Innowacyjnym rozwiązaniem będzie przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, będzie to połączenie części pasażerskiej z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z małymi pasażerami. Miejsca w pierwszej klasie zyskają nowy i spójny standard, który obejmie wagony z przedziałami i te bezprzedziałowe, a w środku, poza standardowymi udogodnieniami, znajdą się nowości takie jak ładowarki indukcyjne. W wagonach restauracyjnych, podróżni zobaczą bardziej kameralne i klimatyczne wnętrze.

Rozwój siatki połączeń

Nowe wagony będą dostosowane do jazdy z prędkością minimalną 200 km/h w ruchu krajowym i międzynarodowym. W planie jest także możliwość wjeżdżania nimi do Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy.

Docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.

Ile będą kosztowały nowe wagony?

To największy w historii przewoźnika, pod względem liczby pojazdów, przetarg taborowy. Wykonawca został wybrany w drodze postępowania przetargowego w trybie przetargu nieograniczonego. Wartość zamówienia wynosi 4 mld 239 mln brutto. Kwota wzrośnie do 6 mld 358 mln brutto po zwiększeniu zamówienia.

Współpraca z H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.

PKP Intercity jest w trakcie realizacji trzech umów podpisanych z poznańskim wykonawcą. H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o. przeprowadza modernizację 90 wagonów drugiej klasy, typu 111A i 141A. Fabryka przebudowuje też 50 wagonów pierwszej klasy typu 112A na wagony wielofunkcyjne COMBO z przedziałami dla rodziców z dziećmi, osób niepełnosprawnych, a także dla obsługi pociągów.

We współpracy z firmą PESA Mińsk Mazowiecki PKP Intercity przeprowadza modernizację 40 wagonów. Dotychczasowa wartość kontaktów wynosi 1,225 mld zł brutto. Po podpisaniu zamówienia na 300 wagonów z możliwością zwiększenia do 450 wartość będzie wynosić 5,46 mld zł brutto.

Źródło: PKP Intercity