Nowa, ogromna inwestycja PKP Intercity w Przemyślu [WIZUALIZACJE]

Orzech

W Przemyślu, w województwie podkarpackim, powstanie nowoczesne zaplecze techniczne dla pociągów PKP Intercity. Obiekt zapewni pełną obsługę techniczną i mycie składów. Będzie miejscem pracy dla 150 nowych pracowników. To w efekcie przyniesie korzyść podróżnym – pociągi podstawiane na dworcu będą doskonale przygotowane do pokonania nawet najodleglejszych tras w kraju.

PKP Intercity podpisało w środę, 17 lipca umowę na budowę zaplecza technicznego wraz z nowoczesną myjnią, które powstanie w Przemyślu, w dzielnicy Bakończyce. Inwestycja obejmuje obszar ponad 7,62 ha. Na terenie technicznej stacji postojowej zostanie zbudowany obiekt, w którym powstanie hala myjni i hala napraw. Ich łączna powierzchnia użytkowa przekroczy 7800 metrów kwadratowych, długość nowo zbudowanych torów sięgnie ponad 6 km, zamontowanych zostanie także 28 rozjazdów.

Rozwój zaplecza technicznego

Inwestycja w Przemyślu to największa inwestycja infrastrukturalna PKP Intercity. Czynności wykonywane w nowym obiekcie, związane z przygotowaniem składów do wyjazdu w trasę, ułatwią ich sprawniejszą odprawę ze stacji Przemyśl Główny.

– PKP Intercity S.A. planuje wiele inwestycji infrastrukturalnych w rozbudowę i modernizację zapleczy technicznych. W najbliższych latach Spółka zainwestuje około 2 mld zł w nowoczesne, przyjazne środowisku stacje postojowe i zaplecza techniczne – mówi Dagmara Zawadzka, Wiceprezes Zarządu Spółki.

– Jesteśmy niezwykle zadowoleni z powierzonego nam zadania. Jako wykonawcy podobnych inwestycji dla Kolei Dolnośląskich, Kolei Małopolskich, MPK Kraków czy MPK Olsztyn, doskonale wiemy, jakie znaczenie dla przewoźnika i pasażera mają nowoczesne zaplecza techniczne. To, czy składy pociągów wyjadą w trasę o czasie, czy będą odpowiednio przygotowane i w pełni sprawne, zależy właśnie od wydajnego i dobrze wyposażonego zaplecza. Przemyśl Bakończyce to ambitny projekt, do wykonania którego niezbędne jest odpowiednie doświadczenie i szerokie kompetencje. Kompetencje KZN Rail oraz Wadomy bardzo dobrze się uzupełniają i z pewnością będziemy tworzyć sprawny zespół przy realizacji nowego i ważnego dla PKP Intercity zadania – mówi Grzegorz Leszczyński, Prezes Zarządu KZN Rail.

Unowocześnienie infrastruktury technicznej przyniesie standaryzację obiektów – będą one podzielone na trzy kategorie, dostosowane do odpowiedniego standardu danej lokalizacji pod kątem realizacji rozkładu jazdy. W efekcie zostanie podniesiony standard obsługi taboru i zoptymalizowanie przygotowania pociągów do tras.

Efekty inwestycji dla Pasażerów

– Rozbudowa układu torowego pozwoli obsłużyć większą liczbę składów i podniesie efektywność przygotowania pociągów do trasy, co będzie korzystne dla pasażerów – podkreśla Marcin Karasiński, Członek Zarządu PKP Intercity. Przebudowa stacji postojowej, nowe budynki i hale napraw umożliwią w przyszłości zwiększenie siatki połączeń. W jej ramach powstaną dodatkowo m.in. nowa nastawnia, stacja paliw, drogi, place manewrowe i parkingi. Zaplecze techniczne przyśpieszy i usprawni czyszczenie i obsługę techniczną pociągów, zostanie dostosowanie do obsługi już posiadanych przez spółkę pojazdów.

Myjnia przyjazna naturze

Myjnia, która powstanie w Przemyślu będzie ekologicznym obiektem, przyjaznym środowisku. Woda używana do mycia taboru w obiegu zamkniętym trafi do oczyszczalni. Dodatkowo do mycia taboru zostanie wykorzystania woda deszczowa. Na dachu hali napraw zaplanowano montaż paneli słonecznych. Myjnia będzie używana przez cały rok, niezależnie od pogody i warunków zewnętrznych. Mycie obejmie nie tylko pudła pojazdów, ale też podwozia taboru kolejowego. Możliwe będzie usuwanie graffiti. Po przebudowie zaplecza technicznego poprawią się warunki i komfort pracy obsługi. Zaplecze to będzie miejscem pracy dla 150 nowych pracowników.

Kto zbuduje nowe zaplecze?

PKP Intercity podpisało umowę na budowę z konsorcjum firm KZN Rail sp. z o.o. i Wadoma W. Małkowiak, W. Bodziony spółka komandytowa. Wykonawca zrealizuje zamówienie za kwotę 339 918 510,56 zł brutto.

Budowa będzie trwała 24 miesiące od dnia zawarcia umowy. Realizacja inwestycji w części dotyczącej budowy całorocznej myjni automatycznej została ujęta w projekcie „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” realizowanym na podstawie umowy o dofinansowanie nr POIS.05.01.00-00-0023/17-00 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łącznie z funduszy unijnych w ramach tego programu przewidzianego na lata 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 1,01 mld złotych dotacji.

Źródło: PKP Intercity