Nowe urządzenia zwiększą bezpieczeństwo na przejazdach w województwie podkarpackim

Orzech

Dziesięć przejazdów kolejowo-drogowych na Podkarpaciu zyska nowe zabezpieczenia, dzięki wymianie urządzeń. Wyższy będzie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za blisko 10 mln zł netto na realizację kolejnego zadania. Inwestycja finansowana jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

W zakresie podpisanej umowy jest zastąpienie wyeksploatowanych urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji urządzeniami nowszej generacji. Realizacja zadania zapewni zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników przejazdów, tj. podróżujących koleją oraz pasażerów samochodów i rowerzystów. Nowe urządzenia korzystnie wpłyną jednocześnie na usprawnienie komunikacji.

Wymiana urządzeń obejmie przejazdy w powiecie rzeszowskim (Rzeszów, Boguchwała) oraz strzyżowskim (Pułanki, Frysztak), na trasie kolejowej nr 106 między Rzeszowem a Jasłem. Nowe zabezpieczenia będą również na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych na linii nr 108 Stróże – Krościenko w powiecie leskim (Manasterzec, Bezmiechowa Dolna oraz na dwóch przejazdach w miejscowości Jankowce). Prace w zakresie montażu nowych urządzeń zaplanowano także na dwóch przejazdach na linii nr 101 Munina – Hrebenne, w powiecie jarosławskim (Korzenica) i lubaczowskim (Horyniec-Zdrój).

Umowę za blisko 10 mln zł na zlecenie PLK SA zrealizuje Firma Jarex Sp. z o.o. Zakończenie prac planowane jest w drugim kwartale 2025 r.

PLK SA sukcesywnie modernizują skrzyżowania kolejowo-drogowe, m.in. poprzez wyposażanie ich w nowocześniejsze zabezpieczenia. Celem jest zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa. W marcu podpisano także umowę za 4 mln zł na prace, których efektem będzie wyższy poziom bezpieczeństwa na 5 skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami w województwie podkarpackim, w miejscowościach: Makowisko i Korzenica w powiecie jarosławskim oraz Wojaszówka, Szebnie i Brzyście w powiecie jasielskim.

Inwestycje zaplanowano w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych”. Projekt jest finansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

Źródło: PKP PLK S.A.