Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła do Wojewody Podlaskiego wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch odcinków dróg ekspresowych: S16 Knyszyn – Krynice i S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo.
• Umowy na projekt i budowę obu „esek” zostały podpisane 14 maja 2024 r.
• GDDKiA planuje, że będą one gotowe w połowie 2028 r.
• Te dwa fragmenty dróg ekspresowych łączą się z budowanym obecnie odcinkiem S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód. Razem stworzą północno-zachodnią obwodnicę Białegostoku z dodatkowym wylotem w stronę Ełku.
Oba odcinki będą budowane w standardzie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m plus pas awaryjny. Nawierzchnie bitumiczne będą dostosowane do ruchu ciężkich pojazdów o nacisku 11,5 t/oś.
S16 Knyszyn – Krynice
Przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka S16 Knyszyn – Krynice rozstrzygnięto w styczniu 2024 r. Najkorzystniejszą ofertę złożyła Grupa Mirbud - 314,7 mln zł.
S16 od Knyszyna do okolic Krynic będzie miała 8,4 km długości. Zaprojektowano 14 obiektów inżynierskich, w tym cztery wiadukty, sześć przejść dla dużych zwierząt oraz cztery przejścia dla małych zwierząt i płazów.
Odcinek zaczyna się około 3 km na południe od Knyszyna rondem, na obecnej drodze krajowej nr 65 (Ełk – Białystok). Następnie, nowym śladem trasa poprowadzona jest na południe, gdzie w rejonie miejscowości Krynice połączy się z powstającą drogą ekspresową S19. Dalej wspólnym przebiegiem S16 i S19 dochodzi do węzła Białystok Zachód na istniejącej drodze ekspresowej S8.
S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo
Przetarg rozstrzygnięto w grudniu 2023 r. Najniższą cenę (320,8 mln zł) zaproponowała firma Unibep, zdobywając maksymalną liczbę punktów we wszystkich kryteriach, także pozacenowych. Realizacja zadania planowana jest na lata 2025-2028.
Odcinek S19 od istniejącego węzła Białystok Północ do węzła Dobrzyniewo będzie miał długość 9,5 km. W ramach inwestycji powstaną 24 obiekty inżynierskie, w tym 12 wiaduktów i 12 przepustów.
Zaplanowano budowę węzła Dobrzyniewo. Umożliwi on wyprowadzenie ruchu w kierunku Ełku (S16) i węzła Białystok Zachód na S8 (kierunek Warszawa – Białystok), a także - w przyszłości, po zakończeniu budowy Via Carpatia, w stronę Lublina (S19).
Źródło: GDDKiA