Do końca marca będzie gotowy projekt przeprawy na Białej Głuchołaskiej w ciągu drogi krajowej nr 40. Nowe uzgodnienia z Wodami Polskimi, przewidują budowę obiektu jednoprzęsłowego. W poniedziałek 3 lutego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na wykonanie dokumentacji projektowej z firmą Mostopol z Opola.
Po zakończeniu prac projektowych GDDKiA przedstawi szczegóły rozwiązań związanych z planowaną przeprawą i wystąpi o stosowną decyzję administracyjną. Jej uzyskanie pozwoli na rozpoczęcie budowy. Przy sprawnym przebiegu całego procesu, prace powinny ruszyć jeszcze w tym roku.
Odbudowa po powodzi
Podczas powodzi, która we wrześniu 2024 r. nawiedziła południową Polskę, uszkodzona została infrastruktura wielu dróg krajowych. Najwięcej zniszczeń swojej infrastruktury GDDKiA odnotowała w woj. opolskim.
W Głuchołazach nurt rzeki porwał zarówno obiekt tymczasowy, jak i konstrukcję budowanego mostu docelowego w ciągu DK40, który był gotowy do zabetonowania. Od początku priorytetem GDDKiA było przywrócenie przejezdności na tej trasie.
Przeprawy tymczasowe na Białej Głuchołaskiej
Po usunięciu pozostałości po obu mostach zniesionych przez rzekę wykonaliśmy nowe przyczółki i dojazdy do tymczasowej przeprawy zbudowanej przez wojsko przy wykorzystaniu wypożyczonej przez GDDKiA z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych konstrukcji mostu DMS-65. 25 października 2024 r. GDDKiA udostępniła obiekt tymczasowy kierowcom i pieszym. Nad Białą Głuchołaską zostały zamontowane dwa niezależne mosty dla każdego z kierunków o długości 36 m.
Źródło: GDDKiA