PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały o przesunięciu terminu zakończenia budowy tunelu średnicowego w Łodzi o co najmniej rok. Pierwotny harmonogram przewidywał ukończenie prac w czerwcu 2026 roku, jednak obecne szacunki wskazują na najwcześniejszy możliwy termin finalizacji w 2027 roku. Dodatkowo inwestor nie wyklucza konieczności wyburzenia części budynków znajdujących się w strefie oddziaływania tunelu.
• Zgodnie z dotychczas obowiązującym planem budowy, roboty miały zakończyć się do połowy 2026 roku, a pierwsze pociągi miały rozpocząć kursowanie w grudniu tego samego roku
• Niestety, terminy te uległy zmianie
• Podczas konferencji prasowej na terenie budowy, która odbyła się w czwartek 15 maja, rzecznik PKP PLK, Rafał Wilgusiak, potwierdził, iż zakończenie inwestycji nastąpi nie wcześniej niż w 2027 roku
– "Prowadzimy rozmowy na temat zarówno zmiany terminów, jak też zwiększenia finansowania dla tej inwestycji. Rozmowy są na zaawansowanym etapie, ale oczekujemy od wykonawcy przedstawienia takiego harmonogramu, który zapewni bezpieczne uruchomienie tarczy i dalsze drążenie tunelu. Dążymy do wypracowanie takiego kompromisu, który usatysfakcjonuje zarówno inwestora - PKP PLK, jak i wykonawcę - Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego" – poinformował Rafał Wilgusiak z PKP PLK.
Przestoje przy drążeniu tunelu – niepewność co do wznowienia prac
Tarcza drążąca TBM „Katarzyna”, która utknęła pod aleją 1 Maja, około 1000 metrów od stacji Łódź Fabryczna, pozostaje unieruchomiona. Mimo licznych pytań ze strony dziennikarzy, przedstawiciel PKP PLK nie podał precyzyjnej daty wznowienia prac, ograniczając się do zapewnienia, iż nastąpi to w najszybszym możliwym terminie, pod warunkiem zagwarantowania pełnego bezpieczeństwa dla robót.
Zagrożenie dla infrastruktury miejskiej. 100 kamienic zagrożonych – możliwe wyburzenia
Przed wznowieniem procesu drążenia tunelu konieczne jest wykonanie szczegółowych ekspertyz technicznych dotyczących około 100 budynków znajdujących się w strefie oddziaływania inwestycji. Analizy geologiczne oraz techniczne mają na celu ocenę ryzyka i wybór odpowiednich metod zabezpieczenia konstrukcji przed ewentualnym uszkodzeniem. Wśród rozważanych rozwiązań znajdują się zarówno działania wzmacniające, jak i potencjalna rozbiórka najbardziej zagrożonych obiektów.
Postępy prac przy pozostałych tunelach i budowie stacji
Niezależnie od trudności związanych z główną częścią inwestycji, realizacja czterech tuneli jednotorowych, łączących stacje Łódź Kaliska oraz Żabieniec z przystankiem Koziny, przebiega zgodnie z harmonogramem. Nie występują również opóźnienia przy budowie trzech podziemnych stacji: Koziny, Polesie i Śródmieście.
Stacja Koziny – innowacyjne rozwiązanie w skali kraju
Przystanek kolejowy Koziny będzie pierwszym tego rodzaju obiektem w Polsce, umożliwiającym zatrzymywanie się pociągów na dwóch poziomach. Najniższy poziom stacji, zlokalizowany około 30 metrów pod ziemią, będzie obejmował dwa perony znajdujące się na kondygnacjach minus 3 i minus 2. W chwili obecnej trwają prace związane z budową platform peronowych oraz zadaszenia nad kolejnymi poziomami.
Według przedstawiciela firmy budowlanej PBDiM, generalnego wykonawcy tej inwestycji, Piotra Grabowskiego, w ramach inwestycji na terenie stacji Koziny zostanie zużyte około 50 tysięcy metrów sześciennych betonu. Cała konstrukcja osiągnie długość około 260 metrów, a każdy z peronów będzie miał 156 metrów. Infrastruktura przewiduje obecność wind, klatek schodowych oraz schodów ruchomych ułatwiających przemieszczanie się pasażerów pomiędzy poziomami.
Tunel średnicowy – założenia techniczne
Po zakończeniu inwestycji pociągi kursujące tunelem średnicowym w Łodzi będą mogły osiągać prędkość do 100 km/h, co znacząco poprawi efektywność transportu kolejowego w regionie.
– "Po zakończeniu budowy pociągi będą poruszać się w tunelu z prędkością do 100 km na godz., a otwarcie podziemnego połączenia Łodzi Fabrycznej z Kaliską i Żabieńcem pozwoli na połączenie przez Łódź wschodniej Polski z zachodnią częścią kraju. Po otwarciu tunelu średnicowego, a w 2035 r. tunelu KDP, stacja Łódź Fabryczna będzie mogła obsługiwać w szczycie nawet 150 tys. podróżnych na dobę" – podkreślił Rafał Wilgusiak z PKP PLK S.A.