Obecnie trwa budowa podziemnego tunelu łączącego dworzec Łódź Kaliska z Łodzią Fabryczną. Spółka Centralny Port Komunikacyjny zapowiedziała, że planuje budowę drugiego tunelu, dzięki któremu będzie można dojechać do Warszawy w ciągu 45 minut.
Plan zakłada, że pod miastem będą kursować pociągi dalekobieżne o dużej prędkości. Pojazdy będą mogły poruszać się z prędkością nawet 250 km/h. Trasa będzie przebiegać z Warszawy do Łodzi Fabrycznej, następnie w stronę Wrocławia i Poznania. Niestety są to dosyć odległe plany – jeżeli wszystko przebiegłoby pomyślnie, prace rozpoczęłyby się w 2023 roku, a zakończyły w 2027. Koszt budowy podziemnej trasy szacowany jest na 8 mld zł.
Linia Warszawa – Centralny Port Komunikacyjny – Łódź miałaby stanowić „kręgosłup” planowanych dalekobieżnych tras. Spółka przygotowuje się do tego, by w przyszłości ogłosić przetarg na wykonawcę generalnego oraz projektanta inwestycji. CPK musi współpracować z PKP PLK, gdyż to od tej spółki zależy najwięcej. Przed laty PKP opracowała koncepcję (tzw. koncepcja Y), która miała połączyć największe miasta w Polsce – jak podaje rzecznik CPK, część dokumentów jest nadal aktualna, dlatego spółka chciałaby z nich skorzystać.