Tarcza która wydrąży tunele kolejowe łączące stacje Łódź Fabryczną z Łódź Kaliską jest już w komorze startowej źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Tarcza która wydrąży tunele kolejowe łączące stacje Łódź Fabryczną z Łódź Kaliską jest już w komorze startowej

ZDJĘCIA
Orzech
Orzech
REKLAMA
Pierwsze elementy dużej maszyny do drążenia kolejowych tuneli łączących Łódź Fabryczną oraz Łódź Kaliską i Łódź Żabieniec są w komorze startowej na głębokości 30 m. Budowa podziemnego połączenia jest realizowane jednocześnie w kilku miejscach. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 1,7 mld zł zapewni lepsze połączenia kolejowe w kraju, regionie i mieście. Projekt realizowany jest ze środków POIiŚ.
Głęboka na 30 m komora startowa o średnicy ponad 30 m powstała w Łodzi w rejonie ul. Stolarskiej / Odolanowskiej. Wykonawca stopniowo opuszcza w dół elementy "mechanicznego kreta". Na specjalnie przygotowanej betonowej płycie o grubości 2 m ustawiona jest konstrukcja wsporcza tzw. kołyska, a na niej montowana jest tarcza. Pierwsze elementy maszyny są zmontowane w komorze. Specjaliści od składania TBM przygotowali już m.in. elementy zewnętrznej obudowy tzw. płaszcza tarczy TBM. Wkrótce rozpocznie się montaż najważniejszego elementu maszyny tj. głowicy skrawającej o wadze ok. 270 ton. Ten element przez kilka tygodni był precyzyjnie – z dokładnością do 0,1 mm składany i spawany na powierzchni.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Końcowym etapem montażu maszyny będzie połączenie tzw. ogona tarczy z obudową TBM. Gdy czoło maszyny ruszy pod ziemią, niektóre jej elementy będą jeszcze pracowały na górze. Połączenie zapewni specjalny komplet elastycznych przewodów do zasilania hydrauliki tarczy i urządzeń elektrycznych. Dzięki temu rozwiązaniu dostarczane będzie powietrze oraz wszystkie niezbędne do drążenia składniki tj. polimery, bentonit, woda. Wraz z postępem prac, elementy pozostawione na powierzchni będą opuszczane na dno szybu i wprowadzane sukcesywnie do tunelu. Tarcza maszyny TBM po zmontowaniu będzie ważyć ok. 1300 ton.
Z komory wschodniej ul. Stolarskiej / Odolanowskiej duża maszyna TBM rozpocznie budowę dwutorowego tunelu o długości prawie 3 km i średnicy zewnętrznej 12,7 m w kierunku dworca Łódź Fabryczna. Rozpoczęcie drążenia zaplanowano w grudniu br.

Naziemne i podziemne prace na kilku budowach

Budowa podziemnego połączenia kolejowego Łódź FabrycznaŁódź Kaliska / Łódź Żabieniec jest realizowana jednocześnie w kilku miejscach miasta. W szybie zachodnim na ul. Stolarskiej kontynuowana jest budowa komory dla drugiego – mniejszego, o średnicy ponad 8 m TBM. Ta maszyna wystartuje z komory w rejonie ul. Długosza. Ekipy wykonawcy wykonują wykop szybu startowego. Mniejsza tarcza wydrąży 4 jednotorowe tunele o łącznej długości ok.4,5 km i średnicy 8,5 m.
Kolejny plac budowy jest w okolicy ul. Skarpowej, gdzie będzie się kończył jednotorowy tunel w kierunku Łodzi Żabieńca. Tu również postępuje budowa ścian szczelinowych. W każdej lokalizacji wykorzystywane są specjalne maszyny a teren odpowiednio jest zabezpieczony.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Prace dla łódzkich tuneli także poza miastem

Elementy obudowy tuneli już są produkowane. Spod Mszczonowa do Łodzi trafi 30 tys. tubingów, czyli elementów obudowy. Na specjalnej taśmie codziennie może powstać ponad 100 tubingów. Sukcesywnie będą transportowane na plac budowy.
Równolegle do działań na budowach, prowadzone są prace projektowe związane z podziemnymi przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Wykonawca uwzględnia w projekcie dodatkowy, trzeci przystanek Łódź Koziny (robocza nazwa).
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Tunel w Łodzi łączy Polskę

Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja zapewni efektywny system kolejowych połączeń międzyregionalnych oraz szybsze połączenie przez centrum miasta. Dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschódzachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północpołudnie (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W ramach projektu powstaną nowe przystanki m.in. Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Projekt pn. "Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec" jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi ponad 1,7 mld zł z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł. Zakończenie prac jest planowane do końca 2022 roku.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

Warszawa: Sitel Group wynajmuje biura w Marynarska Business Park
Sitel Group, firma specjalizująca się w dziedzinie obsługi klienta, przeniesie swoją warszawską sied...
Nowy najemca w 7R Park Kraków
Elzap, polski producent mebli biurowych, z nowym magazynem na terenie Krakowa. W wynajmie powierzchn...
Ponad 200-metrowy wieżowiec Warsaw UNIT gotowy [FILM + ZDJĘCIA]
Warsaw UNIT oferuje 57 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej na 45 piętrach. Wynajęcie przestrz...
WBO 2021. Poznaliśmy 20 zwycięskich projektów
Poznaliśmy wyniki głosowania w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego 2021. W ramach wydzielony...
Koleją z Tarnowskich Gór i Zawiercia bezpośrednio na lotnisko. Trwają prace na linii 182
Od początku roku trwają prace budowlane związane z rewitalizacją linii kolejowej  nr 182 Tarnow...
Trwa głosowanie w ramach Budżetu Obywatelskiego Sosnowca
W Sosnowcu do 18 października trwa głosowanie w ramach Budżetu Obywatelskiego. Mieszkańcy wybierają...
Za ponad 6 mln zł TBS wybuduje 24 mieszkania na wynajem w Ząbkowicach Śląskich
Na osiedlu Letnim przy ul. Jasnej w Ząbkowicach Śląskich powstanie dwuklatkowy budynek mieszkalny d...
W Warszawie trwa budowa biurowca Central Point [FILM + ZDJĘCIA]
Coraz bliżej zakończenia biurowca Central Point w Warszawie. Wieżowiec osiągnął już swoją docelową w...
Wrocław: Trwa budowa Alei Stabłowickiej i przebudowa ulicy Kosmonautów [FILM]
Trwają zaawansowane prace na budowie tzw. Osi Zachodniej we Wrocławiu. Inwestycja składa się z dwóch...
Rozpoczyna się budowa stadionu miejskiego w Katowicach. Wbito pierwszą łopatę
14 października na placu budowy nowego stadionu miejskiego na Załęskiej Hałdzie w Katowicach symboli...