Tarcza która wydrąży tunele kolejowe łączące stacje Łódź Fabryczną z Łódź Kaliską jest już w komorze startowej źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Tarcza która wydrąży tunele kolejowe łączące stacje Łódź Fabryczną z Łódź Kaliską jest już w komorze startowej

ZDJĘCIA
https://img.investmap.pl/user/3/35_%s.jpg
Orzech
REKLAMA
Pierwsze elementy dużej maszyny do drążenia kolejowych tuneli łączących Łódź Fabryczną oraz Łódź Kaliską i Łódź Żabieniec są w komorze startowej na głębokości 30 m. Budowa podziemnego połączenia jest realizowane jednocześnie w kilku miejscach. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 1,7 mld zł zapewni lepsze połączenia kolejowe w kraju, regionie i mieście. Projekt realizowany jest ze środków POIiŚ.
Głęboka na 30 m komora startowa o średnicy ponad 30 m powstała w Łodzi w rejonie ul. Stolarskiej / Odolanowskiej. Wykonawca stopniowo opuszcza w dół elementy "mechanicznego kreta". Na specjalnie przygotowanej betonowej płycie o grubości 2 m ustawiona jest konstrukcja wsporcza tzw. kołyska, a na niej montowana jest tarcza. Pierwsze elementy maszyny są zmontowane w komorze. Specjaliści od składania TBM przygotowali już m.in. elementy zewnętrznej obudowy tzw. płaszcza tarczy TBM. Wkrótce rozpocznie się montaż najważniejszego elementu maszyny tj. głowicy skrawającej o wadze ok. 270 ton. Ten element przez kilka tygodni był precyzyjnie – z dokładnością do 0,1 mm składany i spawany na powierzchni.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Końcowym etapem montażu maszyny będzie połączenie tzw. ogona tarczy z obudową TBM. Gdy czoło maszyny ruszy pod ziemią, niektóre jej elementy będą jeszcze pracowały na górze. Połączenie zapewni specjalny komplet elastycznych przewodów do zasilania hydrauliki tarczy i urządzeń elektrycznych. Dzięki temu rozwiązaniu dostarczane będzie powietrze oraz wszystkie niezbędne do drążenia składniki tj. polimery, bentonit, woda. Wraz z postępem prac, elementy pozostawione na powierzchni będą opuszczane na dno szybu i wprowadzane sukcesywnie do tunelu. Tarcza maszyny TBM po zmontowaniu będzie ważyć ok. 1300 ton.
Z komory wschodniej ul. Stolarskiej / Odolanowskiej duża maszyna TBM rozpocznie budowę dwutorowego tunelu o długości prawie 3 km i średnicy zewnętrznej 12,7 m w kierunku dworca Łódź Fabryczna. Rozpoczęcie drążenia zaplanowano w grudniu br.

Naziemne i podziemne prace na kilku budowach

Budowa podziemnego połączenia kolejowego Łódź FabrycznaŁódź Kaliska / Łódź Żabieniec jest realizowana jednocześnie w kilku miejscach miasta. W szybie zachodnim na ul. Stolarskiej kontynuowana jest budowa komory dla drugiego – mniejszego, o średnicy ponad 8 m TBM. Ta maszyna wystartuje z komory w rejonie ul. Długosza. Ekipy wykonawcy wykonują wykop szybu startowego. Mniejsza tarcza wydrąży 4 jednotorowe tunele o łącznej długości ok.4,5 km i średnicy 8,5 m.
Kolejny plac budowy jest w okolicy ul. Skarpowej, gdzie będzie się kończył jednotorowy tunel w kierunku Łodzi Żabieńca. Tu również postępuje budowa ścian szczelinowych. W każdej lokalizacji wykorzystywane są specjalne maszyny a teren odpowiednio jest zabezpieczony.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Prace dla łódzkich tuneli także poza miastem

Elementy obudowy tuneli już są produkowane. Spod Mszczonowa do Łodzi trafi 30 tys. tubingów, czyli elementów obudowy. Na specjalnej taśmie codziennie może powstać ponad 100 tubingów. Sukcesywnie będą transportowane na plac budowy.
Równolegle do działań na budowach, prowadzone są prace projektowe związane z podziemnymi przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Wykonawca uwzględnia w projekcie dodatkowy, trzeci przystanek Łódź Koziny (robocza nazwa).
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Tunel w Łodzi łączy Polskę

Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja zapewni efektywny system kolejowych połączeń międzyregionalnych oraz szybsze połączenie przez centrum miasta. Dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschódzachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północpołudnie (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W ramach projektu powstaną nowe przystanki m.in. Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Projekt pn. "Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec" jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi ponad 1,7 mld zł z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł. Zakończenie prac jest planowane do końca 2022 roku.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

W Krakowie powstaje pierwszy biurowiec wielkiego kompleksu The Park Cracow [ZDJĘCIA + WIZUALIZACJE]
W Krakowie, przy ulicy Saskiej 25 trwa budowa nowego, dużego kompleksu biurowego. Inwestorem The Par...
Osiedle Koncept powstanie w Gdańsku
Deweloper Inpro S.A. rozpoczął sprzedaż osiedla Koncept. Kompleks powstaje w gdańskim Zakoniczynie....
Remont Panoramy Racławickiej we Wrocławiu zakończy się z opóźnieniem?
Trwa remont jednej z największych atrakcji turystycznych Wrocławia – Panoramy Racławickiej. Pierwotn...
WSSE Invest-Park liderem wśród 14 specjalnych stref ekonomicznych w Polsce
2500 nowych miejsc pracy oraz 770 mln złotych nakładów inwestycyjnych zadeklarowali przedsiębiorcy w...
Biurowy Wrocław powiększy się w tym roku tylko o 50,4 tys. mkw. [RAPORT]
Według raportu "Office Occupier: Rynek biurowy we Wrocławiu" firmy doradczej Cresa, wolumen transakc...
W Warszawie rusza budowa osiedla Fabrica Ursus [WIZUALIZACJE]
W warszawskiej dzielnicy Ursus rusza budowa nowego osiedla, które będzie wkomponowane w legendarną z...
Biurowiec Central Point w Warszawie coraz bliżej ukończenia [FILM]
Powoli zbliża się do końca budowa biurowca Central Point w Warszawie. Wieżowiec osiągnął już swoją d...
Shell zwiększy zatrudnienie w swoim centrum w Krakowie o kolejne 400 osób
Holendersko-brytyjski Shell po raz kolejny stawia na stolicę Małopolski. Ten wielki, międzynarodowy...
Cavatina Holding buduje w Krakowie drugi biurowiec w kompleksie Ocean Office Park [ZDJĘCIA]
Ocean Office Park to krakowska inwestycja Cavatina Holding realizowana na Zabłociu, u zbiegu ulic Kl...
Podpisano umowę na realizację rozbudowy odcinka drogi krajowej nr 3 w rejonie Polany Jakuszyckiej
Rozbudowa DK3 w rejonie Polany Jakuszyckiej zostanie zrealizowana jako wspólne zadanie GDDKiA i Doln...