Katastrofa na budowie gigatunelu w Łodzi! Czy centrum miasta czeka fala wyburzeń?PKP PLK S.A.

Katastrofa na budowie gigatunelu w Łodzi! Czy centrum miasta czeka fala wyburzeń?

REKLAMA

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią miała być inwestycją, która odmieni komunikacyjne serce Polski. Szybkie połączenia, nowoczesność, prestiż – tak wyobrażali sobie przyszłość mieszkańcy i władze miasta. Dziś zamiast dumy i postępu mamy jednak niepokój, opóźnienia i widmo rozbiórek historycznych kamienic. Co poszło nie tak? Czy Łódź zapłaci za postęp utratą własnej tożsamości?

• Sto kamienic mają objąć ekspertyzy prowadzone w Łodzi na trasie tunelu średnicowego.

• Wykonawca poinformował, że "potwierdziły się wyniki z poprzednich badań, że wiele budynków na trasie tunelu jest w stanie złym lub awaryjnym".

• Budowniczy tunelu - Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego w informacji przekazanej PAP w środę (23 kwietnia) poinformowało, że przeprowadził inwentaryzacje budynków na trasie drążenia tunelu między al. 1 Maja a przystankiem Łódź Śródmieście.

• Trwa sporządzanie dokumentacji z wyników badań.

Dlaczego budowa tunelu zamieniła się w koszmar?

Wszystko zaczęło się od serii dramatycznych wydarzeń. Najpierw, we wrześniu 2024 roku, zawaliła się część kamienicy przy al. 1 Maja 23. Kilka tygodni później osunął się grunt pod kolejnym budynkiem. Prace natychmiast wstrzymano, a na placu budowy pojawił się sztab kryzysowy. Inwestor, PKP PLK, oraz wykonawca rozpoczęli nerwowe analizy i ekspertyzy. Okazało się, że problem jest znacznie poważniejszy, niż ktokolwiek przypuszczał.

Czy stare kamienice są bombą z opóźnionym zapłonem?

Eksperci nie mają wątpliwości: wiele budynków nad trasą tunelu to konstrukcje sprzed ponad 100 lat. Przez dekady były jedynie doraźnie naprawiane, a ich stan techniczny jest dramatyczny. Skomplikowane układy własnościowe, wspólne ściany i niezinwentaryzowane podziemia sprawiają, że każda kolejna ekspertyza odkrywa nowe zagrożenia. Inżynierowie ostrzegają – niektóre kamienice są w stanie awaryjnym i mogą runąć nawet bez ingerencji budowy!

Ile budynków pójdzie do rozbiórki?

To pytanie spędza sen z powiek mieszkańcom centrum Łodzi. Po szczegółowej inwentaryzacji okazało się, że lista zagrożonych rozbiórką budynków stale się wydłuża. Już wcześniej zapadła decyzja o wyburzeniu kamienicy przy al. 1 Maja 16, ale kolejne adresy mogą dołączyć do tej listy. Miasto uzyskało niezbędne zgody administracyjne, a rozbiórki mają ruszyć w połowie października 2025 roku. Czy to dopiero początek fali wyburzeń?

Jakie są przyczyny tej katastrofy?

Przyczyn jest wiele, a każda z nich brzmi jak wyrok dla kolejnych kamienic:

Fatalny stan techniczny budynków, które przez lata były jedynie łatane.

REKLAMA

Skomplikowana struktura własnościowa i konstrukcyjna – wiele kamienic połączonych wspólnymi ścianami.

Anomalie gruntowe, w tym kurzawka, która wymusiła zmianę technologii drążenia tunelu.

Odkrywanie podczas prac niezinwentaryzowanych podziemnych obiektów destabilizujących grunt.

Czy inwestycja jest zagrożona?

Wykonawca już oficjalnie wystąpił o przesunięcie terminu zakończenia inwestycji o rok, do połowy 2027 roku. Prace są wstrzymane, a wznowienie drążenia głównego tunelu uzależnione od wyników kolejnych ekspertyz i przeprowadzenia niezbędnych rozbiórek. Opóźnienia przekraczają już kilka miesięcy, a nikt nie jest w stanie podać nawet orientacyjnej daty powrotu ekip budowlanych pod ziemię.

Co z mieszkańcami? Czy stracą dach nad głową?

Wstrzymanie prac i konieczność rozbiórek oznaczają dla wielu mieszkańców przymusową wyprowadzkę. Miasto musi zapewnić lokale zastępcze, co generuje dodatkowe koszty i społeczne napięcia. Dla wielu łodzian to nie tylko utrata domu, ale także kawałka historii i tożsamości miasta.

Czy Łódź zapłaci za postęp własną historią?

Tunel średnicowy miał być symbolem nowoczesności i rozwoju. Dziś coraz częściej mówi się o nim jako o inwestycji, która może zniszczyć to, co w Łodzi najcenniejsze – jej unikatową zabudowę i klimat. Czy warto poświęcić historyczne kamienice dla szybszego połączenia kolejowego? Czy można pogodzić postęp z ochroną dziedzictwa?

Wnioski na przyszłość

Katastrofa podczas budowy tunelu w Łodzi powinna stać się punktem wyjścia do szerszej dyskusji na temat bezpieczeństwa przy realizacji dużych projektów infrastrukturalnych w miastach. Odpowiednie zabezpieczenia, ścisła kontrola prac oraz współpraca z ekspertami z różnych dziedzin inżynierii są kluczowe, aby zapewnić nie tylko skuteczną realizację inwestycji, ale także bezpieczeństwo mieszkańców i istniejącej zabudowy.

Przyszłość pod znakiem zapytania

Budowa tunelu pod Łodzią to dziś nie tylko wyzwanie inżynierskie, ale także test dla władz miasta, inwestora i mieszkańców. Czy uda się uratować choć część historycznych budynków? Czy inwestycja zostanie dokończona bez kolejnych katastrof? Jedno jest pewne – Łódź stoi dziś przed najtrudniejszym wyborem od lat.

PKP PLK S.A.
PKP PLK S.A.

Komentarze (4)

Napisz komentarz
Piotr Walewski
@
Ada Mada
Gratulacje dla hanki. Gospodarz który niszczy swoje miasto. Ile pieniędzy zostało wyrzucone w błoto? Czy ktoś za to odpowie? A może chodzi o wyburzenia kamienic w centrum miasta żeby sprzedać patodeweloperom? Dobre miejsce za dobre pieniądze. Kto na tym zarobi???
Może tak się skończy, że wyburzą rudery,wjedzie patodewloper i cacy. Ktoś zarobił! A termin zakończenia budowy tej masakry,zwanej tunelem, będzie jeszcze nie raz przesuwany.. poprostu Żenada!
Piotr Walewski
MiaSTO kamienic do rewitalizacji,a teraz miaSTO ruder do wyburzenia...!? Gdzie byli ci "eksperci" od siedmiu boleści zanim wkopano pierwszą łopatę w ziemię? Przecież to jest kpina. Teraz to powinni bulic odszkodowania rodzinom, które będą musiały się stamtąd wyprowadzać! Na trasie "tunelu" będzie pustynia,jak zrównają z ziemią tyle budynków... Ale będzie tunel, który,obym się mylił, będzie świecił pustkami jak zrewitalizowana Łódź Fabryczna... Kaskę ktoś zarobił,i to jest najważniejsze! Pozdrawiam rządzących miastem Łódź!
Ada Mada
Gratulacje dla hanki. Gospodarz który niszczy swoje miasto. Ile pieniędzy zostało wyrzucone w błoto? Czy ktoś za to odpowie? A może chodzi o wyburzenia kamienic w centrum miasta żeby sprzedać patodeweloperom? Dobre miejsce za dobre pieniądze. Kto na tym zarobi???
Andrzej Bąk
Wybór technologii budowy tunelu  - jedna duża tarcza zamiast dwóch malośrednicowych to błąd lub celowy sabotaż. W tunelu o dużej średnicy między torami pozostaje duża niewykorzystana przestrzeń która powoduje jak w tym przypadku że strop tunelu jest wyżej o 4 m czyli płycej 4 m. Dalszy błąd, tunel -poziom szyn miał być 16 m poniżej dworca fabrycznego ale dworzec był na nasypie 4 m czyli 12 m poniżej ulicy przy dworcu ,jak w takiej sytuacji wydrążyć tunel o średnicy 12 m, tor w tunelu jest na wysokości 3m , grubość ściany tunelu to 1 m tak więc do wierzchu tunelu będą od asfaltu na ul Kilińskiego  przy dworcu Fabrycznym 2 m.
REKLAMA