PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają podwoić tempo inwestycji. Prezes spółki Piotr Wyborski zapowiedział, że w ciągu najbliższych czterech lat roczne nakłady mogą sięgnąć aż 20 mld zł. To historyczny poziom, który ma przyspieszyć modernizację sieci kolejowej w Polsce i pobudzić rynek budowlany.
80 mld zł w programach inwestycyjnych
Podczas panelu poświęconego inwestycjom infrastrukturalnym, prezes PKP PLK przypomniał, że spółka realizuje obecnie kilka programów o łącznej wartości 80 mld zł. Do końca 2025 roku planowane jest przekroczenie 50% zaawansowania finansowego tych projektów.
– "Dzięki szybkiemu ogłaszaniu przetargów, m.in. . na modernizację Warszawy Wschodniej, już teraz przekroczyliśmy tegoroczny plan inwestycyjny wynoszący 16 mld zł" – powiedział Wyborski w rozmowie z PAP.
Łączna wartość zakontraktowanych prac sięgnęła 20 mld zł.
Cel: 20 mld zł rocznie przez cztery lata
Prezes PKP PLK zapowiedział, że spółka nie zamierza zwalniać tempa. – "Naszym celem jest osiągnięcie rocznych nakładów inwestycyjnych na poziomie 20 mld zł przez kolejne cztery lata. To rekordowy poziom – zaznaczył. Dla porównania, w poprzednich latach inwestycje sięgały maksymalnie 10–12 mld zł rocznie".
Kluczowe projekty: linia 201 i Podłęże–Piekiełko
Wśród najważniejszych inwestycji Wyborski wymienił:
• rozbudowę linii kolejowej nr 201 między Gdynią a Bydgoszczą przez Kościerzynę i Maksymilianowo,
• budowę nowego połączenia Podłęże–Piekiełko, które ma poprawić dostępność komunikacyjną południowej Polski.
Oba projekty generują znaczący popyt na usługi budowlane i mają strategiczne znaczenie dla rozwoju sieci kolejowej.
Modernizacja 1800 km torów dzięki KPO
Wyborski podkreślił, że usprawnione projekty w ramach Krajowego Planu Odbudowy pozwolą w 2026 roku zmodernizować i zwiększyć prędkość na 1800 km linii kolejowych. Dla porównania, w poprzednich latach efekty modernizacji nie przekraczały 1000 km rocznie.
Dialog z branżą i cyfryzacja inwestycji
PKP PLK wdraża szereg działań mających na celu poprawę efektywności inwestycji:
• otwarty dialog z branżą poprzez forum inwestycyjne,
• możliwość płatności za materiały do 95%,
• mediacje w trakcie realizacji kontraktów,
• nowe wymogi dotyczące sprzętu i zasobów.
Spółka deklaruje również współpracę z lokalnymi samorządami, Centralnym Portem Komunikacyjnym oraz dalszą cyfryzację procesu inwestycyjnego. Od września 2025 roku w przetargach obowiązywać będą standardy BIM (Building Information Modeling), które mają usprawnić projektowanie i realizację inwestycji.