źródło: PKP PLK

Kraków: tereny pod kolejowymi estakadami zostaną zagospodarowane

Paweł Harom

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. powołały zespół z udziałem miasta, którego zadaniem jest przygotowanie planu wykorzystania powierzchni, która powstała po likwidacji nasypu kolejowej linii średnicowej i zastąpieniu go estakadą.

Wspomniane tereny w centrum Krakowa to obszar ponad 21 tys. mkw. Prace modernizacyjne w ramach przebudowy linii kolejowej na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice, które rozpoczęły się w lipcu 2017 roku, zakładają nasypu kolejowego dwoma 850-metrowymi estakadami z czterema torami od ul. Kopernika do ul. Miodowej. Pierwsza estakada została ukończona w lipcu zeszłego roku, budowa drugiej jest na zaawansowanym etapie. Według zapowiedzi PKP PLK prace związane konstrukcją betonową zakończą się jeszcze w tym roku. Następnie budowa wkroczy w etap montażu infrastruktury kolejowej.

Powołany zespół ds. zagospodarowania terenu pod estakadami zajmie się wypracowaniem zakresu zagospodarowania powstałego obszaru. Jego zadaniem jest stworzenie koncepcji oraz określenie formuły utrzymania.



Polskie Linie Kolejowe zamierzają optymalnie wykorzystać warunki, jakie stworzył projekt - otwarcie ponad 21 tys. metrów kwadratowej nowej powierzchni pod estakadami – zapowiedział prezes Zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel. 

Inwestycja na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice jest obecnie najważniejszym zadaniem kolejowym realizowanym w Krakowie. W ramach zadania wyremontowanych zostanie 20 kilometrów torów, czego efektem będzie możliwość rozwinięcia prędkości pociągów do 160 km/h, a w centrum miasta do 100 km/h.

Wartość całej inwestycji przekracza 1 mld zł. Ma się zakończyć w 2021 roku.