Kraków: Za rok rusza budowa Placu Grzegórzeckiego

Kraków: Za rok rusza budowa Placu Grzegórzeckiego

Damian Daraż
Damian Daraż
REKLAMA
Ławki, kwiaty, ponad setka drzew, nowe zadaszone przystanki tramwajowe oraz zadaszony plac targowy, tak będzie wyglądał przebudowany Plac Grzegórzecki oraz przylegająca do niego Hala Targowa wraz z placem.
Przystanek kolejowy Grzegórzki jest w trakcie realizacji. Będzie ulokowany na wysokości Hali Targowej, tuż obok zabytkowego wiaduktu kolejowego nad ulicą Grzegórzecka. Znacznie zmieni się system komunikacji w centrum miasta. Na przystanek będą prowadzić windy i klatki schodowe, a na peron będzie można dojść wejściami od strony ulic Berka Joselewicza i Grzegórzeckiej. Powstanie estakad kolejowych wymusi zmiany oraz przemodelowanie organizacji ruchu w tym rejonie. Główną modyfikacją będzie utworzenie placu Grzegórzeckiego i powrót zieleni w to miejsce, w którym kiedyś było koryto Wisły.

Zielony plac w centrum miasta

Największą atrakcją w okolicy będzie Plac Grzegórzecki. Znajdzie się on pomiędzy skrzyżowaniem ulic Grzegórzecka z aleją Daszyńskiego od zachodu a mostem kolejowym od wschodu oraz linią kamienic przy ulicy Grzegórzeckiej od północy i linią Hali Targowej i placu targowego od południa. Przy estakadzie kolejowej znajduje się plac targowy, który zostanie zadaszony, a wokół pojawią się zieleń i ławki. Według wstępnej koncepcji ZZM posadzi tam 112 drzew, które będą sadzone w grupach, nie pojedynczo jak do tej pory, co spowoduje ich lepszy wzrost.
REKLAMA

Ulica Grzegórzecka jednokierunkowa

Najważniejsza zmiana komunikacyjna to ograniczenie ruchu samochodowego i nadanie priorytetu pieszym. Jest to konieczne, ponieważ w tym miejscu powstanie duży węzeł komunikacyjny, z ogromną liczbą przemieszczających się we wszystkich kierunkach ludzi. Według szacunków każdej godziny może to być nawet kilka tysięcy osób. W jednym kierunku auta przemieszczać się będą od ronda Grzegórzeckiego w kierunku Hali Targowej do ulicy Dietla i dalej do ronda Grunwaldzkiego. W przeciwnym kierunku pojedziemy ulicą Dietla do skrzyżowania z ul. Wielopole i tu musimy skręcić w lewo, gdyż na wprost w ul. Grzegórzecką nie będzie przejazdu. Wjazd do samego targowiska zostanie zapewniony ulicą Śniadeckich oraz aleją Daszyńskiego.

Harmonogram prac

Do końca 2021 roku przewiduje się zakończenie prac nad projektem budowlanym zarówno placu Grzegórzeckiego (I etap inwestycji) jak i placu targowego (II etap). Już wiosną tego roku PKP PLK chce rozpocząć prace związanie z zagospodarowaniem terenu pod estakadami kolejowymi, które mają pełnić funkcje komunikacyjne. W 2022 roku ma się zacząć budowa placu Grzegórzeckiego, a następnie przebudowa zadaszenia placu targowego. Realizacja potrwa łącznie kilkanaście miesięcy.

Komentarze (1)

Napisz komentarz
sledziu(gość)
Moi zdaniem droga jedno kierunkowa na ul. Grzegórzeckiej to jest chory pomysł. A przerzucenie na Daszyńskiego gdzie są planty i rodziny z dziećmi często tam wychodzą ze swoimi pociechami. I pewnie ul. Rzeźniczą  też będzie przejast i to dopiero będzie utrudni wielkie dla kierowców. Po Krakowie coraz gorzej się jeździ i miasto robi wszystko aby nam utrudnić jazdę po Krakowie ?
REKLAMA