PKP PLK SA zwiększą bezpieczeństwo na ponad 40 przejazdach kolejowo-drogowych

Orzech

Wyższy poziom bezpieczeństwa na styku torów z drogami zapewnią nowe urządzenia na ponad 40 przejazdach kolejowo-drogowych w województwie wielkopolskim, lubuskim, mazowieckim, łódzkim i kujawsko-pomorskim. Prace zrealizowane będą w ramach projektu o wartości ponad 190 mln zł i finansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

Bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem. Dlatego konsekwentnie wykorzystujemy środki unijne i krajowe, aby modernizować przejazdy kolejowo-drogowe. Ogłosiliśmy przetarg na pierwszy etap zadania pn. „Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – Etap VII”. W ramach inwestycji dotychczasowe, wyeksploatowane urządzenia przejazdowe zostaną zastąpione zabezpieczeniami nowej generacji. Zwiększy to poziom bezpieczeństwa i zapewni możliwość sprawnego pokonania torów. Zminimalizowane zostanie ryzyko wystąpienia ewentualnych usterek, co korzystnie wpłynie na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników przejazdów kolejowo-drogowych – pasażerów pociągów, kierowców, rowerzystów i pieszych.

W woj. kujawsko-pomorskim na 13 przejazdach w miejscowościach: Piotrków Kujawski, Nowa Wieś Wielka, Dąbrowa, Osłowo, Jeżewo (linia 131 Chorzów Batory- Tczew) oraz Grudziądz zostaną wymienione samoczynne systemy przejazdowe na urządzenia nowej generacji. Prace obejmują również przejazdy kolejowo-drogowe w miejscowościach: Wielowieś i Gniewkowo w powiecie inowrocławskim, oraz Rutkowicach, Włocławku, Anielinach (linia 18 Kutno-Piła Główna).

W woj. łódzkim na 10 przejazdach kolejowo-drogowych, w tym m.in. w Borowej, Różycy i Koluszkach (linia 17 Łódź Fabryczna – Koluszki), w Łodzi na ul. Modrzewiowej, Tuszyńskiej i Rokicińskiej oraz w Pabianicach i w Zduńskiej Woli (linia 14 Łódź Kaliska – Tuplice) wymienione zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa zarówno uczestników ruchu kolejowego, jak i drogowego.

W woj. lubuskim zmodernizujemy 7 skrzyżowań torów z drogami. Dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa systemy przejazdowe zostaną wymienione m.in. na przejazdach kolejowo-drogowych w Żarach (ul. Wojska Polskiego, Akacjowa i Moniuszki), w Słubicach, Nowej Soli (ul. 1 maja ) oraz Szprotawie (ul. Rolna i Przejazdowa). Zastąpienie urządzeń systemami nowej generacji podniesie standardy bezpieczeństwa na tych ważnych trasach kolejowych.

W woj. wielkopolskim dodatkowe zabezpieczenia pojawią się łącznie na 7 przejazdach. W sygnalizację świetlno-dźwiękową i półrogatki wyposażone zostaną przejazdy m.in. w Rakoniewicach na ul. Nowotomyskiej (linia 357 Powodowo – Luboń k. Poznania), w Krotoszynie na ul. Koźmińskiej oraz w Pile na ul. Kossaka, Bydgoskiej i Wawelskiej.

W woj. mazowieckim 5 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Gostyninie, Legardzie (linia 33 Kutno – Brodnica) oraz w Płocku na ul. Wyszogrodzkiej, Bielskiej i Sierpeckiej, zyska nowe zabezpieczenia w postaci nowoczesnej sygnalizacji dźwiękowej i świetlnej, sterowanej przez zaawansowane systemy elektroniczne. Poprawi się poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach torów z drogami w regionie.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. prowadzona jest w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – Etap VII ”, który podzielono na dwa zadania. Wartość całej inwestycji to ponad 190 mln zł. Przedsięwzięcie planowane w ramach finansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

Źródło: PKP PLK S.A.